- -

A pragmatic perspective to leverage English for specific purposes

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

A pragmatic perspective to leverage English for specific purposes

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Mestre-Mestre, Eva M. es_ES
dc.contributor.author Carrió Pastor, Mª Luisa es_ES
dc.date.accessioned 2014-11-25T14:50:14Z
dc.date.available 2014-11-25T14:50:14Z
dc.date.issued 2013
dc.identifier.issn 0213-2028
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/44819
dc.description.abstract [EN] The Common European Framework of Reference for Languages (CEFR) is aimed at helping levelling and assessing throughout Europe, by identifying common levels of aptitude. It describes language proficiency based on a set of abilities and skills that the speaker needs to master. The communicative approach used for the expression of these abilities and skills is threefold: linguistic, sociolinguistic and pragmatic. Our objectives in this paper are, first, to determine how to set the stages of second language learning taking into consideration the pragmatic considerations of CEFR; second, to decide whether levels of L2 proficiency functioned as an indicator of pragmatic development, and third, to propose awareness-raising activities related to pragmatic aspects of ESP. In order to apply the pragmatic considerations of CEFR indicated to help students, we focused our analysis on specific writings produced by English students at Universitat Politècnica de València. Among possible writings proposed as suitable by the CEFR to leverage students, summaries and letters were compiled as texts for the corpus analysis. We selected thirty students with B1 and B2 levels of proficiency (following CEFR descriptors) enrolled in our engineering English classes at the university. They were enrolled in class activities to raise their pragmatic awareness and were asked to write specific summaries and formal letters. The results were highly satisfactory as students acquired information about pragmatic aspects of language. Our conclusions imply that more efforts should be made to define the pragmatic aspects to be developed in order to obtain the different levels of language proficiency and to raise pragmalinguistic awareness in the classroom. Furthermore, the CEFR should address the pragmatic implications and competences of English for Specific Purposes (ESP) and, as a consequence, to be used as accurate guidelines to design language syllabuses and materials. es_ES
dc.description.abstract [ES] Los objetivos en este artículo son, en primer lugar, determinar cómo establecer las etapas de la segunda lengua de aprendizaje, teniendo en cuenta las consideraciones pragmáticas del Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas (MCERL), en segundo lugar, decidir si los niveles de dominio de L2 funcionan como indicadores del desarrollo pragmático, y en tercer lugar, proponer actividades de sensibilización relacionadas con los aspectos pragmáticos de ESP. Con el fin de aplicar las consideraciones pragmáticas de MCERL indicadas para ayudar a los estudiantes, hemos centrado nuestro análisis en textos específicos producidos por estudiantes de inglés de la Universitat Politècnica de València. Los resultados han sido muy satisfactorios ya que los estudiantes han demostrado adquirir información sobre los aspectos pragmáticos del lenguaje. Nuestras conclusiones implican que se deben hacer más esfuerzos para definir los aspectos prácticos que se desarrollarán con el fin de obtener los diferentes niveles de competencia lingüística y potenciar los aspectos pragmalingüísticos en el aula. Además, el Marco Europeo de Referencia debe abordar las implicaciones pragmáticas y competencias de inglés para fines específicos (IFE) y, en consecuencia, han de usarse como directrices precisas para el diseño de planes de estudio y materiales lingüísticos. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Asociación Española de Lingüística Aplicada (AESLA) es_ES
dc.relation.ispartof RESLA. Revista Española de Lingüística Aplicada es_ES
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Pragmatic competences es_ES
dc.subject CEFR es_ES
dc.subject Leveraging es_ES
dc.subject ESP es_ES
dc.subject Competencias pragmáticas es_ES
dc.subject MCERL es_ES
dc.subject Optimización es_ES
dc.subject IFE es_ES
dc.subject.classification FILOLOGIA INGLESA es_ES
dc.title A pragmatic perspective to leverage English for specific purposes es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Lingüística Aplicada - Departament de Lingüística Aplicada es_ES
dc.description.bibliographicCitation Mestre-Mestre, EM.; Carrió Pastor, ML. (2013). A pragmatic perspective to leverage English for specific purposes. RESLA. Revista Española de Lingüística Aplicada. 26(1):107-120. http://hdl.handle.net/10251/44819 es_ES
dc.description.accrualMethod S es_ES
dc.description.upvformatpinicio 107 es_ES
dc.description.upvformatpfin 120 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 26 es_ES
dc.description.issue 1 es_ES
dc.relation.senia 257027


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem