Resumen:
|
[EN] The aim of this work is a first approximation to the knowledge of the specific technologies of Conservation and Restoration of a few works and a specific thecnology: feathered art and feather mosaics. For this, we ...[+]
[EN] The aim of this work is a first approximation to the knowledge of the specific technologies of Conservation and Restoration of a few works and a specific thecnology: feathered art and feather mosaics. For this, we focused on the analysis of works produced at the tim of Viceroyalty of New Spain (Mexico), which includes from Hernán Cortes's arrival to Mexico (1521) up to the independence of this country (1821), specially centered in the XVIth and XVIIth century, period of highest production of this types of works.
We will do a brief review of the history of these productions, as well as for the materials (feathers and adhesives), supports and technics.
Set out bellow a synthesis of the specific bibliography about Conservation and Restoration of these Works and a detailed description of the processes carried out in the main museums that have this kind of Works, finishing with a summary table. In wich we analyse the advantages and disadvantages of each process.
We end with a number of Annexes where are displayed the main ornithological species used in the mosaics (Annexe 1), the different orchids with which the adhesive are made ( Annexe 2) and a set of cataloguing cards of the most important mosaics of feathers (Anexo3). Our work consists also in an annexe 4, where we transcribe the interview carried out by the authoress of the restorers of the Museum of America, in Madrid. Mercedes Azmeaga Ramos and Dña. Dolores Medina Bleda about different issues related to the Plumaria art.
[-]
[ES] El objetivo primordial de este trabajo es una primera aproximación al conocimiento de las técnicas de Conservación y Restauración de unas obras y una técnica específicas: el arte plumaria y los mosaicos de plumas. ...[+]
[ES] El objetivo primordial de este trabajo es una primera aproximación al conocimiento de las técnicas de Conservación y Restauración de unas obras y una técnica específicas: el arte plumaria y los mosaicos de plumas. Para ello, Nos centramos en el análisis de las obras producidas en la época del Virreinato de Nueva España (México), que abarca desde la llegada de Hernán Cortes a México (1521) hasta la independencia de este país (1821), centrándonos especialmente en los siglos XVI y XVII, época de mayor producción de este tipo de obras.
Haremos un breve repaso por la historia de estas producciones, así como por los materiales (plumas y adhesivos), soportes y técnicas.
Presentamos a continuación una síntesis de la bibliografía específica sobre Conservación y Restauración de estas obras y una descripción detallada de los procesos llevados a cabo en los principales museos que cuentan en sus fondos con este tipo de obras, terminando con un cuadro-resumen de los mismos. En él se analizan las ventajas e inconvenientes de cada uno de los procesos descritos
Finalizamos este trabajo con una serie de anexos, donde aparecen las principales especies ornitológicas usadas en los mosaicos (Anexo 1), las diferentes orquídeas con las que se fabrica el adhesivo (Anexo 2) y un conjunto de fichas de catalogación de los más importantes mosaicos de pluma (Anexo3).
Consta nuestro trabajo también de un anexo 4, donde se transcribe la entrevista llevada a cabo por la autora a las restauradoras del Museo de América, en Madrid, Dña. Mercedes Azmeaga Ramos y Dña. Dolores Medina Bleda sobre diversas cuestiones relacionadas con la plumaria.
[-]
|