Resumen:
|
[EN] Giselle, the Romantic ballet par excellence, released in Paris in 1841 and whose main character
represents a young peasant girl whose fragility is perceived both in her figure and in her spirit. She
had a weak heart ...[+]
[EN] Giselle, the Romantic ballet par excellence, released in Paris in 1841 and whose main character
represents a young peasant girl whose fragility is perceived both in her figure and in her spirit. She
had a weak heart and she was broken-hearted, which led her to death, but, what are the reasons for
this? Her fragile heart, delusion,insanity,suicide, etc. This dissertation debates the fake myth of
"Giselle's madness". This research derives from the follow up in the preparation of an artistic process,
Alicia Amatriain, featuring as Giselle in its revival in Stuttgart, on March 21st, 2014. By analysing the
existing bibliographic and audiovisual work of the ballet Giselle, its more significant dancers in this role
and the ethnographic study of Alicia's artistic process, through records and interviews made in
Stuttgart, we conclude that Giselle is extremely vulnerable and the situation triggered by Albrecht leads
her to confusion, losing any wish to live, humiliated by heartbreak.
[-]
[ES] Giselle ballet romántico por excelencia estrenado en París en 1841 cuyo rol principal representa una
joven campesina cuya fragilidad se percibe tanto en su silueta como en su espíritu. De corazón débil,
sufre un ...[+]
[ES] Giselle ballet romántico por excelencia estrenado en París en 1841 cuyo rol principal representa una
joven campesina cuya fragilidad se percibe tanto en su silueta como en su espíritu. De corazón débil,
sufre un engaño amoroso que la lleva a la muerte, pero ¿cuáles son las causas? su frágil corazón, el
engaño, locura, suicidio, etc. Esta tesina se cuestiona el falso mito de “la locura de Giselle”. Esta
investigación deriva en la actualidad al seguimiento en la preparación de un proceso artístico, Alicia
Amatriain en el rol de Giselle en su reestreno en Stuttgart el 21 de Marzo de 2014. A través de un
análisis de la obra bibliográfica y audiovisual existente del ballet Giselle, sus bailarinas más
representativas en el rol, y el estudio etnográfico del proceso artístico de Alicia, mediante grabaciones
y entrevistas realizadas en Stuttgart, se llega a la conclusión que Giselle es sumamente vulnerable y la
situación provocada por Albrecht la lleva al desconcierto, abandonando las ganas de vivir, humillada
por el desengaño.
[-]
|