Resumen:
|
The ceramic wainscot Chapel of San Pascual Bailón, found in the Conventual
Church of the former convent of Sant Onofre Nou Xativa, is a rather unknown
piece of art work on which a thorough study has not been made. Like ...[+]
The ceramic wainscot Chapel of San Pascual Bailón, found in the Conventual
Church of the former convent of Sant Onofre Nou Xativa, is a rather unknown
piece of art work on which a thorough study has not been made. Like many
of the devotional panels that proliferated during the eighteenth century, it has
reached our days not in a very good state of preservation mainly due to the
changes suffered as time has passed. Most of the tiles are disordered and lack
documentation explaining the reason for its current state. The present study has
focused on one of the panels of the ceramic assemblage. This project aims to
be a starting point in recovering the values of this piece of art work. So that, a
documentary, photographic, formal and iconographic study that helps to know,
in depth, the cultural property has been made. With all the knowledge gathered
during the study, a virtual rearrangement has been made to place the tiles in the
original provision, and thus develop hypotheses and conclusions that open new
paths of action/operation for the achievement of the goal.
[-]
El arrimadero cerámico de la capilla de San Pascual Bailón, de la Iglesia
Conventual del antiguo convento de Sant Onofre el Nou de Xàtiva (fig.1), es
una obra bastante desconocida sobre la cual no se ha realizado un ...[+]
El arrimadero cerámico de la capilla de San Pascual Bailón, de la Iglesia
Conventual del antiguo convento de Sant Onofre el Nou de Xàtiva (fig.1), es
una obra bastante desconocida sobre la cual no se ha realizado un estudio en
profundidad. Como muchos de los paneles devocionales que proliferaron a lo
largo del siglo XVIII, ha llegado a nuestros días en un estado de conservación
no muy bueno debido sobre todo a los cambios físicos y ambientales padecidos.
La mayor parte de los azulejos están desordenados y falta documentación que
explique el porqué de su estado actual. El presente trabajo se ha centrado en
uno de los paneles del conjunto cerámico. Este proyecto pretende ser un punto
de partida en la recuperación de los valores de la obra y para ello se ha realizado
un estudio documental, fotográfico, formal e iconográfico que ayude a conocer
en profundidad el bien cultural. Con la información obtenida y desde un mayor
conocimiento de la misma, se ha realizado una reconstrucción virtual para
ubicar los azulejos en su disposición original y así elaborar hipótesis y extraer
conclusiones que abran nuevas vías de actuación para la conservacion del Bien
Cultural.
[-]
|