- -

Consistencia intra e inter evaluador de la comparación pareada en la evaluación de la competencia de innovación de estudiantes universitarios

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

  • Estadisticas de Uso

Consistencia intra e inter evaluador de la comparación pareada en la evaluación de la competencia de innovación de estudiantes universitarios

Show full item record

Marín García, JA.; Aragonés Beltrán, P.; García Melón, M. (2014). Consistencia intra e inter evaluador de la comparación pareada en la evaluación de la competencia de innovación de estudiantes universitarios. Working Papers on Operations Management. 5(2):24-46. https://doi.org/10.4995/wpom.v5i2.3220

Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10251/50243

Files in this item

Item Metadata

Title: Consistencia intra e inter evaluador de la comparación pareada en la evaluación de la competencia de innovación de estudiantes universitarios
Secondary Title: Intra-rater and inter-rater consistency of pair wise comparison in evaluating the innovation competency for university students
Author: Marín García, Juan Antonio Aragonés Beltrán, Pablo García Melón, Mónica
UPV Unit: Universitat Politècnica de València. Departamento de Proyectos de Ingeniería - Departament de Projectes d'Enginyeria
Universitat Politècnica de València. Centro de Investigación en Dirección de Proyectos, Innovación y Sostenibilidad - Centre d'Investigació en Direcció de Projectes, Innovació i Sostenibilitat
Universitat Politècnica de València. Escuela Técnica Superior de Ingenieros Industriales - Escola Tècnica Superior d'Enginyers Industrials
Universitat Politècnica de València. Instituto de Gestión de la Innovación y del Conocimiento - Institut de Gestió de la Innovació i del Coneixement
Universitat Politècnica de València. Departamento de Organización de Empresas - Departament d'Organització d'Empreses
Issued date:
Abstract:
[EN] The aim of this paper is to propose a critical example to assess student competencies using the paired comparison as multiple criteria decision making tool based on analytic hierarchy process (AHP). We apply it to ...[+]


[ES] El objetivo de esta comunicación es proponer un ejemplo crítico del uso de la comparación pareada basada en el proceso de decisión multicriterio de jerarquización analítica (AHP) para evaluar competencias de los ...[+]
Subjects: AHP , Evaluación de estudiantes , Educación universitaria , Evaluación por compañeros , Auto-evaluación , Evaluación del profesor , Método de decisión multicriterio , Higher Education , Student assessment , Peer assessment , Self assessment , Teacher assessment , Multicriteria decision method
Copyrigths: Reconocimiento (by)
Source:
Working Papers on Operations Management. (eissn: 1989-9068 )
DOI: 10.4995/wpom.v5i2.3220
Publisher:
Editorial Universitat Politècnica de València
Publisher version: https://doi.org/10.4995/wpom.v5i2.3220
Project ID:
info:eu-repo/grantAgreement/EC//554493-EPP-1-2014-1-FI-EPPKA2-KA/EU/Framework for Innovation Competencies Development and Assessment/FINCODA/
Thanks:
Este trabajo ha sido realizado con la financiación de la Unión Europea ["FINCODA" proyecto 554493- EPP-1-2014-1-FI-EPPKA2-KA]
Type: Artículo

References

De Beuckelaer, A., Toonen, S., & Davidov, E. (2012). On the optimal number of scale points in graded paired comparisons. Quality & Quantity, 47(5), 2869-2882. doi:10.1007/s11135-012-9695-2

European Commission (2008). The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF). Office for Official Publications of the European Communities.

Fernández March, A. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de Docencia Universitaria, Vol. 8, nº. 1, pp. 11-34. [+]
De Beuckelaer, A., Toonen, S., & Davidov, E. (2012). On the optimal number of scale points in graded paired comparisons. Quality & Quantity, 47(5), 2869-2882. doi:10.1007/s11135-012-9695-2

European Commission (2008). The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF). Office for Official Publications of the European Communities.

Fernández March, A. (2010). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de Docencia Universitaria, Vol. 8, nº. 1, pp. 11-34.

Gee, S. (1981). Technology transfer, innovation & international cometitiveness. Wiley & Sons.

Goffin, K.; Mitchell, R. (2010). Innovation management. Palgrave-MacMillan.

Klippel, A. F., Petter, C. O., & Antunes, J. A. V. (2008). Management Innovation, a way for mining companies to survive in a globalized world. Utilities Policy, 16(4), 332-333. doi:10.1016/j.jup.2007.09.001

Lasnier, F. (2000). Réussir la formation par compétences. Guérin.

Lehto, A.; Kairisto-Mertanene, L.; Penttilä, T. (2011). Towards innovation pedagogy. A new approach to teaching and learning for universities of applied sciences. Turku University of Apllied Sciences.

Marin-Garcia, J. A. (2009). Los alumnos y los profesores como evaluadores. Aplicación a la calificación de presentaciones orales. Revista Espa-ola de Pedagogía, Vol. 67, nº. 242, pp. 79-97.

Morley, D. D. (2009). SPSS macros for assessing the reliability and agreement of student evaluations of teaching. Assessment & Evaluation in Higher Education, 34(6), 659-671. doi:10.1080/02602930802474151

Mula, J.; Días-Madro-ero, M.; Poler, R. (2012). Configuración del Grado en Ingeniería de Organización Industrial en las universidades espa-olas. Dirección y Organización, Vol. 47, pp. 5-20.

Perrenoud, P. (2005). La universitat entre la transmissió de coneixements i el desenvolupament de competències. El debat sobre les competències a l'ensenyament universitari, ICE UB. Documents de Docència Universitària, núm. 5., pp. 8-25.

Pond, K. (2007). Student Experiences of Peer Review Marking of Team Projects. International Journal of Management Education, Vol. 6, nº. 1, pp. 30-43.

Saaty, T. L. (1980). The Analytic Hierarchy Process. McGraw-Hill.

Schumpeter, J. (1934). The Theory of Economic Development. Harvard University Press.

Viladrich Segués, M. C.; Doval Dieguez, E. (2011). Medición: fiabilidad y validez. Laboratori d'Estadística Aplicada i de Modelització (UAB).

Villa Sánchez, A.; Poblete, M. (2007). Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Universidad de Deusto.

[-]

recommendations

 

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record