[EN] In the work a study to statistically characterise 82 prestressed concrete bridge decks of real flyovers of constant depth are treated. The main objective of the study is to find design formulae with the least number ...[+]
[EN] In the work a study to statistically characterise 82 prestressed concrete bridge decks of real flyovers of constant depth are treated. The main objective of the study is to find design formulae with the least number of data so as to improve the preliminary design of this type of structures. The study performs an exploratory analysis and a multivariate analysis of the geometrical variables, the amount of materials and the cost far voided decks. The regression models have allowed predicting the depth of the deck as a function of the span and the externa/ void. The depth is the variable that better explains (51.9%) the cost per unit surface of the deck in road bridges, while for railway decks this variable only explains in the order of 23.4%, what implies more independent variables. The main span and the external void together with the infernal void of the road deck with the number of spa ns and the total length in the case of the railway deck are enough to find the preliminary design of the slab with reasonable accuracy for the economic assessment of the design
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[ES] En el trabajo se aborda una caracterización estadística de una muestra de 82 tableros reales tipo losa pretensada de canto constante para carreteras y ferrocarriles. El objetivo principal es encontrar fórmulas de ...[+]
[ES] En el trabajo se aborda una caracterización estadística de una muestra de 82 tableros reales tipo losa pretensada de canto constante para carreteras y ferrocarriles. El objetivo principal es encontrar fórmulas de predimensionamiento con el mínimo número de datos posible que permita mejorar el diseño previo de estas estructuras.Para ello se ha realizado un análisis exploratorio y otro multivariante de las variables geométricas determinantes, de las cuantías de materiales y del coste de los tableros. Los modelos de regresión han permitido deducir que el canto queda bien explicado por la luz y el aligeramiento exterior. El canto es la variable que mejor explica el coste por unidad de superficie de tablero en losas para carreteras (51,9%), mientras que en las de ferrocarriles sólo lo explica en un 23,4%, por lo que se necesitan más variables para su explicación. La luz principal y los voladizos bastan para el diseño previo de losas para carreteras; si además se incluye el número de vanos y la longitud total, se pueden predimendionar las losas de ferrocarril, con errores razonables en la estimación económica.
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