Resumen:
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[EN] The phenomenological approach in Juhani Pallasmaa’s (Hämeenlinna, Finland, 1936) theory
of architecture derives from his criticism of the dominant pan-visual model. Architecture, understood as a constructive amendment ...[+]
[EN] The phenomenological approach in Juhani Pallasmaa’s (Hämeenlinna, Finland, 1936) theory
of architecture derives from his criticism of the dominant pan-visual model. Architecture, understood as a constructive amendment of the immediate spatial reality, is grounded on hapticity. In contrast with the traditional oculocentrism –and its conceptual premises: the moral hierarchy of the senses, the predominance of analysis, the legitimacy of instrumental rationality, technophilia, objectivity...– Pallasmaa stresses the value of holistic, comprehensive and simultaneous perception –a perception which does not merely correspond to an expanded sense of the scopic. Because of this, the author proposes a multi-sensory re-use in the architectural and urbanistic field, enabling, from a de-visualized approach, a tactilized reading of this field. Perceiving is not just seeing, but also apprehending “the flesh of the world”: the retina –on which focuses a model which recalls the panoptic vision analyzed by Foucault– generates, in the words of Merleau-Ponty, “a Cartesian perspective scopic regime” that facilitates the disembodiment of the subject –a subject which, in an idealistic fashion, tears itself from the world, splits from it.
This entails the reduction of architecture to a retinal imposition, to image. A constraint that suppresses the materiality of the world and, in doing so, transforms us into consumers of urban icons and bulimic custodians of a false memory
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[ES] El planteamiento fenomenológico en el ámbito de la teoría arquitectónica de Juhani Pallasmaa
(Hämeenlinna, Finlandia, 1936) deriva de su crítica al modelo panvisual dominante. La arquitectura,
concebida como ...[+]
[ES] El planteamiento fenomenológico en el ámbito de la teoría arquitectónica de Juhani Pallasmaa
(Hämeenlinna, Finlandia, 1936) deriva de su crítica al modelo panvisual dominante. La arquitectura,
concebida como modificación constructiva de la realidad espacial más inmediata, se asienta en la
hapticicidad. Frente al tradicional oculocentrismo –y sus presupuestos conceptuales: jerarquización moral de los sentidos, predominio de lo analítico, legitimación de una racionalidad instrumental, tecnofilia, objetividad...–, Pallasmaa incide en el valor de una percepción holista, global y simultánea que no responde restrictivamente al sentido expandido de lo escópico. Debido a ello, este autor propone una reutilización multisensorial en el ámbito arquitectónico y urbanístico que posibilite, desde una aproximación desvisualizada, una lectura tactilizada del mismo. Percibir no sólo es ver, sino aprehender “la carne del mundo”: la retina –cuyo modelo remite a la visión panóptica analizada por Foucault– genera, en palabras de Merleau-Ponty, “un régimen cartesiano perspectivo escópico” que facilita la acorporalización de un sujeto que, de forma idealista, se desgaja del mundo y se desintegra del mismo. Este hecho trae consigo la reducción de la arquitectura a una imposición retiniana, así como la constricción de lo arquitectónico a la imagen. Una constricción que elimina la materialidad del mundo y que, al hacerlo, nos transforma en consumidores icónicos urbanos y en bulímicos depositarios de una falsa memoria
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