Resumen:
|
[EN] This work exposes the study and the intervention made in lithography in paper named Maria de Padilla, which was found at a particular home’s attic. This attic wasn’t a ventilated area and had high levels of humidity, ...[+]
[EN] This work exposes the study and the intervention made in lithography in paper named Maria de Padilla, which was found at a particular home’s attic. This attic wasn’t a ventilated area and had high levels of humidity, what is the main cause of the degradation of this document.
Firstly, it has been made a study about its style, composition and origin of this workpiece. This study allows us to understand the environmental condition under which the piece has been staying, both the way of creation as its subsequent exhibition. Paper’s antiquity influences directly on its perception. Moreover, after analyzing its origin, it has also been made a pre-testing before the restoration of this document for knowing the characteristics of its material. For doing this, the paper has been observed under a microscope (for identifying fibers and their direction in addition to other relevant factors), and it has have been tested to know the technical characteristics of the workpiece.
All this work along with a study of conservation state of the paper allows us to make a respectful restoration, returning its stability and accurate reading of it.
[-]
[ES] En este trabajo se presenta el estudio y la intervención realizados en una obra litográfica sobre papel llamada María de Padilla, que fue encontrada en el desván de un particular, una zona poco ventilada y con mucha ...[+]
[ES] En este trabajo se presenta el estudio y la intervención realizados en una obra litográfica sobre papel llamada María de Padilla, que fue encontrada en el desván de un particular, una zona poco ventilada y con mucha humedad lo que ha originado la degradación de éste documento.
Primeramente se ha hecho un estudio del estilo, composición y procedencia de esta. Este estudio nos permite entender las condiciones en las que ha estado la obra, tanto la forma de creación como su posterior exposición. La antigüedad del papel influye directamente sobre la percepción de ésta. Además, después de analizar su procedencia también se han realizado unas pruebas previas a la restauración del documento para conocer las características del material. Para ello se ha observado el papel al microscopio (pudiendo identificar las fibras, la dirección y otros factores importantes) y se han hecho pruebas para conocer las características técnicas de la obra.
Todo este trabajo junto con un estudio del análisis de conservación del papel ha permitido la restauración más respetuosa, devolviéndole la estabilidad y la correcta lectura de ésta.
[-]
|