Resumen:
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[EN] The use of irony in art has been considered as a strategy that involves the loss of significance, the questioning and lack of respect from serious and established matters. The present study focuses on the analysis of ...[+]
[EN] The use of irony in art has been considered as a strategy that involves the loss of significance, the questioning and lack of respect from serious and established matters. The present study focuses on the analysis of a series of artistic expressions from the beginning of the 1960s. How turning to irony artists question the relationships that institution, artist and the public have established throughout Art History, especially those focussed on the use of text and words in an aim to create a straightforward contact with the viewer.
The social consideration of the artist as a genius acts as the starting point for this research, setting the basis for the subsequent analysis of a series of resources which appeared along with the conceptual art. Expecting to demystify the artistic idol and reformulate the purpose of the artistic object inside the art industry, they turned to self-criticism, creative failure, appropriation, parody and the art industry submission. Therefore, a postmodern speech was generated in which the artists discussed the art limits and their own purpose inside the artistic scenario.
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[ES] El uso de la ironía en el arte se ha venido planteado como una estrategia que conlleva la pérdida de trascendencia, el cuestionamiento y la irreverencia hacia cuestiones a priori consideradas serias y establecidas. ...[+]
[ES] El uso de la ironía en el arte se ha venido planteado como una estrategia que conlleva la pérdida de trascendencia, el cuestionamiento y la irreverencia hacia cuestiones a priori consideradas serias y establecidas. El presente estudio se centra en el análisis de una serie de expresiones artísticas que desde la década de 1960 han recurrido a la ironía para cuestionar las relaciones que institución, artista y público han establecido a lo largo de la historia del arte, centrándose especialmente en aquellas que recurrieron al texto y la palabra en un afán de establecer una comunicación directa con el espectador.
La consideración social del artista como genio actúa como punto de partida de la presente investigación, sentando las bases para el posterior análisis de una serie de recursos generados con la aparición del arte conceptual que pretendieron, a fin de cuentas, desmitificar la figura del artista y reformular la función del objeto artístico dentro de la industria del arte. Con ello, se generó un nuevo discurso posmoderno en el que los propios artistas discutían desde su posición de productores sobre los límites del arte y su figura dentro del panorama artístico en el que se encontraban inmersos, recurriendo a la autocrítica, el fracaso creativo, la apropiación, la parodia y el sometimiento ante la artificialidad de la industria del arte.
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