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dc.contributor.advisor | Berenguer Frances, Francisco Jose | es_ES |
dc.contributor.advisor | Tormo Ballester, Enric | es_ES |
dc.contributor.author | Deus Espada, Sílvia Maria de | es_ES |
dc.date.accessioned | 2016-03-07T06:45:34Z | |
dc.date.available | 2016-03-07T06:45:34Z | |
dc.date.created | 2016-01-15 | es_ES |
dc.date.issued | 2016-03-07 | es_ES |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/61440 | |
dc.description.abstract | [EN] This research study integrates the scientific area of design with a particular interest in the approximation based between the ecologic design in the development of arts and crafts in the context of Beira Interior Norte region as a Portuguese cultural identity. Design as cultural identity manifests itself by a plurality and variability of the meaning of the objects according to insert contexts in the importance of reciprocity between design and culture. Handicraft emerges as a basis of material and immaterial culture of societies, gathering social, economic and cultural relations related to value transformation of local regions assuming referenced meanings of identity, which reflect authentic traditions and values of cultural inheritances contextualized by identities. In the handmade product, there is an argument that might explain moments and experiences, referring to a temporal period, which assists the understanding of the thoughts and actions in various areas of cultural interest. Design and handicraft, execute a semiotics influence concerning to transmission of information which expresses cultural languages. In front of the values expressed gathered to products and services, the designer and the crafter communicate and articulate information that contributes to the formation of cultural paradigms. They are the true creative who transport cultural basis to objects, sustaining, a bigger cultural material inheritance. In front of the valorization of the handmade product which presents itself like a connoisseur of the needs of satisfaction and like an identity programmer that characterize a territory, the design particularize its goals before the union present between handicraft objects and its particularities of fulfilment of social and cultural needs. According to these precepts, there is a reflected study, in a Portuguese regional context, Beira Interior Norte, where everlasting traditions remain related to handicraft activities with a special focus on the most representative activity, the basketry handicraft. Within this scope, emerge the value relations of the ecologic design, in front of the basketry handicraft products. This investigation is based in a qualitative investigation followed by three stages: the creation of knowledge, the demonstration of its validity and the spreading of the created knowledge, which is based in an investigation procedure by survey. The general conclusion of the study allows considering that the conflict and the viability of the use of the principals of ecologic design in projects of the sphere of design, try to establish the importance of the inclusion of nature systematic variables from the evaluation perception of the object production in the handicraft scope. | en_EN |
dc.description.abstract | [ES] El estudio de esta investigación, se insiere en el área científica del diseño, con especial interés en la aproximación existente entre el diseño ecológico en el desarrollo de objetos artesanales cesteros, en el contexto de la Beira Interior Norte, como identidad cultural portuguesa. El diseño como identidad cultural se manifiesta por la pluralidad y la variabilidad de los significados de los objetos según los contextos inseridos en la importancia de la reciprocidad entre el diseño y la cultura. El artesanado surge como fundamento de una cultura material e inmaterial de las sociedades, uniendo relaciones sociales, económicas y culturales, relacionadas con las transformaciones de los valores de las regiones locales, asumiendo significados de referencia de identidad que reflejan valores y tradiciones auténticas de herencias culturales (identificadas claramente en su contexto) e identidad. Ante la valorización del producto de origen artesanal, que se presenta como un experto de las necesidades y programador de identidades que caracterizan un territorio, el diseño particulariza sus objetivos ante la unión presente entre los objetos artesanales y sus particularidades de cumplimiento de necesidades sociales y culturales. De acuerdo con este raciocinio, fue fundamental proceder a la evaluación de la relevancia e interés del artesanado como entidad indispensable del diseño ecológico, y en ese sentido se procedió a una reflexión sobre los contextos de identidad y herencia cultural, sobre las relaciones que existen entre el artesanado, el diseño y el diseño ecológico y la adquisición de la cultura material cestera. En concordancia con estas reglas, hay que hacer una reflexión en el contexto regional portugués de la Beira Interior Norte, donde permanecen tradiciones artesanales muy enraizadas, siendo la más representativa, el artesanado cestero. En este ámbito surgen las relaciones del valor del diseño ecológico, ante los productos artesanales cesteros. La investigación se basa en una indagación cualitativa seguida en tres etapas: la obtención de conocimiento, la demostración de su validez y la divulgación del conocimiento adquirido, que se basa en un método de procedimiento de investigación por cuestionario. La conclusión general del estudio permite considerar que el enfrentamiento y la posibilidad de la utilización de los principios del diseño ecológico en proyectos del ámbito del diseño, intentan demostrar la importancia de la inclusión de variables sistemáticas de naturaleza ambiental, a partir de una evaluación de percepción de la producción de los objetos de ámbito artesanal. | es_ES |
dc.description.abstract | [CA] L'estudi d'aquesta recerca, s'insereix en l'àrea científica del disseny, amb especial interès en l'aproximació existent entre el disseny ecològic en el desenvolupament d'objectes artesanals cesters, en el context de la Beira Interior Nord, com a identitat cultural portuguesa. El disseny com a identitat cultural es manifesta per la pluralitat i la variabilitat dels significats dels objectes segons els contextos inserits en la importància de la reciprocitat entre el disseny i la cultura. L'artesanat sorgeix com a fonament d'una cultura material i immaterial de les societats, unint relacions socials, econòmiques i culturals, relacionades amb les transformacions dels valors de les regions locals, assumint significats de referència d'identitat que reflecteixen valors i tradicions autèntiques d'herències culturals (identificades clarament en el seu context) i identitat. Davant la valorització del producte d'origen artesanal, que es presenta com un expert de les necessitats i programador d'identitats que caracteritzen un territori, el disseny particularitza els seus objectius davant la unió present entre els objectes artesanals i les seues particularitats de compliment de necessitats socials i culturals. D'acord amb aquest raciocini, va ser fonamental procedir a la avaluació de la rellevància i interès de l'artesanat com a entitat indispensable del disseny ecològic, i en aqueix sentit es va procedir a una reflexió sobre els contextos d'identitat i herència cultural, sobre les relacions que existeixen entre el l'artesanat, el disseny i el disseny ecològic i l'adquisició de la cultura material de les cestes. Concordant amb aquestes regles, cal fer una reflexió en el context regional portuguès de la Beira Interior Nord, on romanen tradicions artesanals molt arrelades, sent la més representativa, de l'artesanat cester. En aquest àmbit sorgeixen les relacions del valor del disseny ecològic, davant els productes artesanals cesters. La recerca es basa en una indagació qualitativa seguida en tres etapes: l'obtenció de coneixement, la demostració de la seua validesa i la divulgació del coneixement adquirit, que es basa en un mètode de procediment de recerca per qüestionari. La conclusió general de l'estudi permet considerar que l'enfrontament i la possibilitat de la utilització dels principis del disseny ecològic en projectes de l'àmbit del disseny, intenten demostrar la importància de la inclusió de variables sistemàtiques de naturalesa ambiental, a partir d'una avaluació de percepció de la producció dels objectes d'àmbit artesanal. | ca_ES |
dc.language | Portugués | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | es_ES |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | Diseño | es_ES |
dc.subject | Diseño ecológico | es_ES |
dc.subject | Artesanado | es_ES |
dc.subject | Cestería | es_ES |
dc.subject | Cultura e identidad. | es_ES |
dc.subject.classification | DIBUJO | es_ES |
dc.title | O artesanato como identidade do design ecológico em Portugal. Design ecológico como estudo de intervenção da Cestaria da Beira Interior Norte | es_ES |
dc.type | Tesis doctoral | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.4995/Thesis/10251/61440 | es_ES |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Dibujo - Departament de Dibuix | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Deus Espada, SMD. (2016). O artesanato como identidade do design ecológico em Portugal. Design ecológico como estudo de intervenção da Cestaria da Beira Interior Norte [Tesis doctoral]. Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/61440 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | TESIS | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/acceptedVersion | es_ES |
dc.relation.pasarela | TESIS\9222 | es_ES |