Resumen:
|
[EN] The concept of competitiveness used in this work, is defined as the result of or participation in internacional trade and can be expressed as the capacity of a country, industry or productive chain to conquer, maintain ...[+]
[EN] The concept of competitiveness used in this work, is defined as the result of or participation in internacional trade and can be expressed as the capacity of a country, industry or productive chain to conquer, maintain or increase its participation in the international market.
The mangoes’ comercial competitiveness was measured with the following indicators: participation in the international markets (PMI), the coefficient of the revealed comparative advantage (VCR), rate of imports penetration (TPI) and the exhibition to the international competition (ECI). In Perú, PMI and VCR grew from 4.91 to 7.34% and 29.63 to 34.12% due to exports increasing, It represented an increase of participation in international trade Mango. International competition risk was reduced from 41.43 to 28.08%, TPI represented 0% in the last 10 years.
To analysis the environment and the attractiveness of the sector PEST tools, Michael Porter's Five Forces, SWOT analysis and CAME was used. The main point of change are Policy. Regulation, which creates changes in consumer demands and cause a competitive environment will create new scenarios for the sector. Power of new entrants is medium high, there is a high power of buyers, on the other hand suppliers have little influence in the sector and there is a low influence of substitute products.
The business group of Peruvian mango is not a competitive environment that supports internationalization. His strategy concentrated on directing the handle for two markets with high quality standards is not effective, these markets have a competitive agricultural industry able to provide for their own market.
Water resources, geographic conditions and the competitiveness in Perú require a change in its strategy to guide production to specialize in niche of markets, 1% of world production of mango is from Peru, we need guide production to new trends.
Peru has a strategic geographical location to Asia. Many countries in Asia are consumers of mango. Finally to be international Perú need to find similar markets and culture conditions.
[-]
[ES] El concepto de competitividad utilizado en este trabajo, se define desde el punto de vista del desempeño del comercio internacional, y se expresa como la capacidad de un país, de una industria, o de una cadena productiva ...[+]
[ES] El concepto de competitividad utilizado en este trabajo, se define desde el punto de vista del desempeño del comercio internacional, y se expresa como la capacidad de un país, de una industria, o de una cadena productiva para conquistar, mantener o incrementar su participación en los mercados internacionales.
La competitividad comercial del mango, se midió con los indicadores siguientes: la participación en los mercados internacionales (PMI), el coeficiente de ventaja comparativa revelada (VCR), tasa de penetración de las importaciones (TPI) y la exposición a la competencia internacional (ECI). Para Perú, la PMI y la VCR crecieron de 4,91 a 7,34 % y de 29,63 a 34,12 %, debido al incremento de las exportaciones, lo que significó un aumento de la participación en el comercio internacional del mango. La exposición a la competencia internacional se ha reducido de 41,43 a 28,08%, Perú presenta TPI 0 en los 10 últimos años.
Para el análisis del entorno y el atractivo del sector se empleó las herramientas PEST, Cinco Fuerzas de Michael Porter, análisis DAFO y CAME. El inductor principal de cambio es la fuerza Política. La regulación que genere cambio en las exigencias del consumidor y provoque un entorno competitivo creará nuevos escenarios para el sector.
El riesgo de ingreso de nuevos competidores es medio alto, existe un alto poder de negociación de los compradores, los proveedores tienen poca influencia y existe una baja amenaza de productos sustitutos. El grupo empresarial de mango peruano no tiene un ambiente competitivo que apoye a su internacionalización. Su estrategia concentrada en dirigir el mango hacía dos mercados con altos estándares de calidad no es efectiva, estos mercados cuentan con una industria agrícola competitiva capaz de proveer a su propio mercado.
Las condiciones hídricas, geográficas y del entorno competitivo del país requieren un cambio de estrategia. Se considera apuntar a nichos especializados de mercado, el 1% de producción mundial de mango que pertenece a Perú orientarlo a nuevas tendencias.
Perú tiene una ubicación geográfica estratégica hacia el mercado de Asia. Muchos países de Asia son consumidores de mango. Finalmente buscar un mercado con cultura y condiciones semejantes a Perú para incorporar a los comerciantes de mango en la internacionalización.
[-]
|