Abstract:
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[EN] Teaching via online platforms has provided the opportunity for universities to offer courses that overcome
all physical obstacles, the so-called massive open online courses or MOOCs. This change from bricksand-mortar
to ...[+]
[EN] Teaching via online platforms has provided the opportunity for universities to offer courses that overcome
all physical obstacles, the so-called massive open online courses or MOOCs. This change from bricksand-mortar
to virtual courses has occurred at a great rate in recent years thanks to the information and
communications technologies (ICTs) and the global nature by the Internet. The audiovisual materials
created have led to growing doubts over the protection of rights and pose a series of questions related
to intellectual property not foreseen in the current legislation. This paper analyses intellectual property
on the audiovisual material used in the MOOCs. We use the Technical University of Valencia (Universitat
Politècnica de València) as a case study and aim to describe the different ways of assigning rights, to
identify potential problems (e.g., plagiarism and the right to quote) and conflicts, and to propose solutions.
We find there is a lack of rules setting down what may and may not be done with regard to audiovisual
materials and their use on the Internet that requires reforming the intellectual property legislation to
provide legal coverage to the works protected, their use and the restrictions on them in this area.
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[ES] La docencia a través de las plataformas en línea ha supuesto la posibilidad de que las universidades puedan ofrecer cursos superando todas las barreras físicas, son los denominados cursos masivos en abierto, conocidos ...[+]
[ES] La docencia a través de las plataformas en línea ha supuesto la posibilidad de que las universidades puedan ofrecer cursos superando todas las barreras físicas, son los denominados cursos masivos en abierto, conocidos como MOOC. El paso de la presencialidad a la virtualidad se ha producido con un gran incremento en los últimos años gracias a las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) y la globalidad que ofrece la red. Los materiales audiovisuales elaborados incrementan las dudas sobre la protección de los derechos y plantean una serie de cuestiones relacionadas con la propiedad
intelectual que no están previstas en la legislación actual. En este estudio nos proponemos analizar la propiedad intelectual sobre el material audiovisual utilizado en los MOOC, centrándonos en el caso de estudio de la Universitat Politècnica de València, queremos explicar las distintas modalidades de cesión de derechos, así como la identificación de posibles problemas (como es el plagio y el derecho de cita, entre otros) y conflictos y las propuestas de solución. Observamos que la falta de delimitación de lo permitido y lo prohibido en el ámbito de los materiales audiovisuales y su utilización en internet hace que sea necesaria una reforma de la legislación de propiedad intelectual para dar cobertura legal a las obras protegidas, su uso y límites en dicho ámbito.
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