Resumen:
|
[EN] This investigation try to evaluate the range of destruction of the religious furnishing heritage in the county of Cordoba during the Spanish Civil War (1936-1939), analize the measures of conservation taken in that ...[+]
[EN] This investigation try to evaluate the range of destruction of the religious furnishing heritage in the county of Cordoba during the Spanish Civil War (1936-1939), analize the measures of conservation taken in that moment and those ones that were executed at the end of the strife. For that it is explained the warlike situation in those territories and the detection of the losses of heritage in some villages. Also it is studied the diverse organism that were constituted for the accomplishment of reports of the pieces conservation condition and them protection. A big number of furnishing goods were recovered by the organism members, from the villages that were conquered by the national side. These committee were changing but, though, always were led as vowel by the artist and Fine Arts Museum's manager, Enrique Romero de Torres. The objects were transported in several travels to the rearguard, in this case to the Bishop Palace of Cordoba, because the organism come to an agreement with Church for managing its artistics goods. It is analized as well the destiny of muchs of these objects (some of them were refunded to its villages and anothers become part of the Diocesan Museum of Cordoba) and some of the emergency measures taken during the postwar period. After a long investigation in archives and libraries it is observed the most part of objects transported to the palace were liturgical objects made of silver, and some works on wood in a really bad state of conservation.
[-]
[ES] Este trabajo de investigación trata de evaluar el alcance de la destrucción del patrimonio religioso mueble en la provincia de Córdoba durante la Guerra Civil Española (1936-1939), analizar las medidas de conservación ...[+]
[ES] Este trabajo de investigación trata de evaluar el alcance de la destrucción del patrimonio religioso mueble en la provincia de Córdoba durante la Guerra Civil Española (1936-1939), analizar las medidas de conservación que se tomaron en ese momento y las que se llevaron a cabo al finalizar la contienda. Para ello se explica la situación bélica en estos territorios y el descubrimiento de las pérdidas de patrimonio en algunos de sus pueblos. También se estudian los diferentes organismos que se formaron para la realización de informes del estado de conservación de las obras y la protección de los mismos. Un gran número de bienes muebles fueron rescatados por el personal de estos organismos, de las poblaciones que iban siendo conquistadas por el bando nacional. Estas juntas fueron cambiando pero, sin embargo, siempre fueron lideradas como vocal por el artista y director del Museo de Bellas Artes de Córdoba, Enrique Romero de Torres. Los objetos se transportaban en varios viajes a la retaguardia, en este caso al Palacio Episcopal de Córdoba, ya que se llegó a un acuerdo con la Iglesia para la manipulación de sus bienes artísticos. Se analiza también el destino de muchos de estos objetos (algunos fueron devueltos a sus poblaciones de origen y otros pasaron a formar parte de la colección del Museo Diocesano de Córdoba) y algunas de las medidas de urgencia tomadas durante la posguerra. Tras una larga investigación en archivos y bibliotecas se ha observado que la mayoría de objetos trasladados al palacio fueron objetos litúrgicos realizados en plata, y algunas obras sobre tabla en muy mal estado de conservación.
[-]
|