Resumen:
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[EN] This article analyzes different music-image coarticulation
figures in videodance following Michel Chion’s concepts for
film sound and music, using Dos visiones de Santa Teresa de
Ávila, a videodance with music and ...[+]
[EN] This article analyzes different music-image coarticulation
figures in videodance following Michel Chion’s concepts for
film sound and music, using Dos visiones de Santa Teresa de
Ávila, a videodance with music and video-making by the
author. Starting from the musical figures, we study examples
of 1) temporal vectorization, where most of the visual
evolution is a postproduction processing, accompanied
with the choreographic movement; 2) impulses, where
a selected choreographic movement is adjusted to the
music and accompanied with postproduction visual
effects; 3) points of synchronization marked by an abrupt
change in sound, where image is essentially transformed in
postproduction by a cut out or filter change; 4) grain, where
the sound temporal effect is associated with an image
superposition effect. We conclude that postproduction
effects are perceptually more salient to mark coarticulation.
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[ES] En este artículo se analizan diferentes figuras
de coarticulación de música e imagen en la video-danza,
siguiendo los conceptos desarrollados para el sonido
y la música audiovisual aportados por Michel Chion,
utilizando ...[+]
[ES] En este artículo se analizan diferentes figuras
de coarticulación de música e imagen en la video-danza,
siguiendo los conceptos desarrollados para el sonido
y la música audiovisual aportados por Michel Chion,
utilizando Dos visiones de Santa Teresa de Ávila, con música
y realización del autor. Partiendo de las figuras musicales, se
estudian ejemplos de 1) líneas de fuga, donde lo esencial
de la evolución visual es un proceso de postproducción,
acompañado con el movimiento coreográfico; 2) impulsos,
donde se escoge un movimiento coreográfico que se ajusta
y se acompaña de efectos visuales en postproducción;
3) puntos de sincronización marcados por un cambio
brusco del sonido, en el que la imagen es transformada
esencialmente en postproducción por corte de plano o
de filtro; 4) grano, donde el efecto temporal se transforma
en un efecto de superposición de imagen. Se concluye
que los efectos de postproducción son más eficaces
perceptivamente para marcar la coarticulación.
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