Resumen:
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[EN «Research in design: application in the design and development of new brainteaser games».
The aim of this article is to establish and clarify a design research approach through demonstrative
examples of research ...[+]
[EN «Research in design: application in the design and development of new brainteaser games».
The aim of this article is to establish and clarify a design research approach through demonstrative
examples of research projects at three levels: basic, applied and technological
development. The corroboration of these projects both by their practical application to
real products on the market would provide an initial verification of knowledge transfer to
companies. The second level of evaluation would be market penetration of the end products,
with this possibly being the clearest form of validation. However, the positive evaluation of
the various research phases requested from the CNEAI based on these practical experiences,
places a different value on the projects carried out because they validate a particular way
of understanding design research; this has enabled us to generate a very particular kind
of know-how, allowing us to transfer this expertise to the knowledge area of drawing and
improve its scientific performance, something the country’s educational institutions are
clamouring for.
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[ES] El objetivo del presente artículo es establecer y clarificar el planteamiento de líneas de investigación
en diseño a través de ejemplos demostrativos de proyectos de investigación en los
tres niveles de investigación: ...[+]
[ES] El objetivo del presente artículo es establecer y clarificar el planteamiento de líneas de investigación
en diseño a través de ejemplos demostrativos de proyectos de investigación en los
tres niveles de investigación: básica, aplicada y de desarrollo tecnológico. La corroboración
de estos proyectos tanto por la aplicación práctica a productos reales comercializados sería
un primer nivel de verificación de transferencia de conocimiento a empresas, y un segundo
nivel de evaluación sería la penetración en el mercado de esos productos resultantes, siendo
ésta posiblemente la validación más contundente. Sin embargo, la evaluación positiva de
los diferentes tramos de investigación solicitados a la CNEAI basados en estas experiencias
prácticas, aporta un valor diferencial a los proyectos desarrollados porque validan una
forma de entender la investigación en diseño, nos ha permitido generar un saber-hacer
muy particular, y nos dispone a transferirlo al área de conocimiento de dibujo, y mejorar
su rendimiento científico, tan reclamado desde las administraciones educativas del país.
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