Resumen:
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[EN] In order to understand the value that a cultural heritage possesses within a population, it is necessary to study his social and historical context, as well as a complete knowing of his execution, from the defining ...[+]
[EN] In order to understand the value that a cultural heritage possesses within a population, it is necessary to study his social and historical context, as well as a complete knowing of his execution, from the defining materials to the assembly method. From this basis and the need of recognizing each conciliation in the history of the artwork and before his intervention and how it will affect to the union bond with a community, it arises the presented final masters project. It is explained an intervention of the retable of Saint Francisco de Asís in Tepantla – Ayutla-, Jalisco, Mexico and its consequences. In addition, due to the strong union bond with the inhabitants who guard it, it is a unique model in a state where the baroque art suffered a big decline in the state of Jalisco, where just twenty-one artworks are preserved, a really low quantity compared to the number of baroque’s retables which are conserved in other states of Mexico.
The fieldwork made with the community that guards it - with visits, children and youth workshops, etc.-, it has performed special importance for the diffusion of the intervention done and so this one could make sense. The carried out cultural heritage activation is currently a fact, since it has turned into an identity symbol of the group that guards it.
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[ES] Para entender el valor que posee un bien patrimonial dentro de una población, es necesario estudiar su contexto social e histórico, además de conocer de manera íntegra su ejecución, desde los materiales con lo conforman ...[+]
[ES] Para entender el valor que posee un bien patrimonial dentro de una población, es necesario estudiar su contexto social e histórico, además de conocer de manera íntegra su ejecución, desde los materiales con lo conforman hasta el método de ensamblaje. De este fundamento y necesidad por reconocer cada conciliación dentro de la historia de la obra, antes de su intervención y de cómo afectará ésta al vínculo que lo une a una comunidad, surge el presente Trabajo de Fin de Máster, donde se expone la intervención del retablo de san Francisco de Asís en Tepantla –Ayutla-, Jalisco, México y sobre sus consecuencias. Además, al tratarse de una obra fuertemente ligada a los habitantes que la custodian, es un ejemplar único dentro de un estado donde la obra barroca sufrió un gran declive dentro del estado de Jalisco, donde solo se conservan veintiún obras, una cantidad inferior frente al número de obra retablística barroca que se conserva en otros estados de México.
El trabajo de campo realizado con la comunidad que lo custodia -con visitas, talleres infantiles y juveniles, etc.-, ha sido de especial importancia para la difusión de la intervención realizada y para que esta cobrara sentido. La activación patrimonial realizada es, a día de hoy, un hecho, dado que se ha convertido en un símbolo de identidad del colectivo que lo custodia.
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