Resumen:
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[EN] Marouflage has been since its origin in easel painting history a bonding technique.
Notwithstanding, although it is a part of the techniques mentioned before, these works seem murals at first glance, because of its ...[+]
[EN] Marouflage has been since its origin in easel painting history a bonding technique.
Notwithstanding, although it is a part of the techniques mentioned before, these works seem murals at first glance, because of its particular position in architecture, since the canvas is stuck to a wall simulating a mural.
Its evolution is constant throughout the centuries, and as in all art techniques, it experiments the new materials that are going to appear little by little in scientific evolution.
Marouflage is distinguished by the presence of an adhesive which plays a key role in its creation. Even though the canvas is the most important part in this system, the adhesive will be the element that will change its connotations.
Neither the mural nor the easel painting; marouflage is present more times than what we can expect.
The peculiarity of these works thus becomes in the central part of the study. Drawing from a search and a historical analysis of the adhesive materials employed has been possible to plan an experimental part which tries to clarify the specific features of this technique of works sustained.
Drawing from the testing in the laboratory of the adhesives and the supports used for this technique,
and its subsequent analysis of the results obtained by means of the application of specific trials on the test tubes created, it has been possible to know the mechanical properties.
This has given the opportunity to describe for each material employed a series of characteristics that can create a first line of investigation on the most important relation in this sticking method, which is still little well-known, the existent one among the adhesive, the support and the cloth.
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[ES] El marouflage ha sido desde su origen en la historia de la pintura de caballete una técnica peculiar de pegado.
Sin embargo, si bien forma parte de las técnicas antes mencionadas, estas obras parecen a primera vista ...[+]
[ES] El marouflage ha sido desde su origen en la historia de la pintura de caballete una técnica peculiar de pegado.
Sin embargo, si bien forma parte de las técnicas antes mencionadas, estas obras parecen a primera vista murales, por su ubicación particular en arquitectura, ya que el lienzo está pegado a una pared simulando un mural.
Su evolución es constante a lo largo de los siglos, y como en todas las técnicas del arte, experimenta los nuevos materiales que van a aparecer poco a poco en la evolución científica.
El marouflage se distingue por la presencia de un adhesivo que juega un papel clave en su creación. Aunque el lienzo es la parte más importante de este sistema, será el adhesivo el elemento que cambiará sus connotaciones.
Ni el mural, ni la pintura de caballete; el marouflage está presente más veces de lo que podemos esperar.
La peculiaridad de estas obras se convierte así en la parte central de este estudio. A partir de una búsqueda y un análisis histórico de los materiales adhesivos empleados ha sido posible planificar una parte experimental que trata de aclarar aquí las características específicas de esta técnica de sustentado de las obras.
A partir del testado en el laboratorio de los adhesivos y de los soportes utilizados para esta técnica, y con el posterior análisis de los resultados obtenidos mediante la aplicación de ensayos específicos sobre las probetas creadas, se ha podido conocer las propiedades mecánicas. Esto ha dado la oportunidad de describir para cada material empleado una serie de características que pueden crear una primera línea de investigación sobre la relación más importante en este método de pegado, todavía poco conocido, la existente entre adhesivo, soporte y tejido
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