Resumen:
|
In an international professional environment, knowledge of the language
alone is not a guarantee of success, as a result, recent language research
emphasizes the intercultural component of foreign language education, and ...[+]
In an international professional environment, knowledge of the language
alone is not a guarantee of success, as a result, recent language research
emphasizes the intercultural component of foreign language education, and the
development of tools to assess intercultural communication competence (ICC)
towards the design of courses and training material.
ICC research has produced a wide range of frameworks of analysis
and assessment models to measure interculturally successful behaviors, such
as adaptation, appropriateness, and effectiveness of intercultural interactions.
However, tools and instruments to assess intercultural communication competence
vary depending on whether their focus is on language learning or on cultural
aspects and international or intercultural differences, but with regard to foreign
language for specific purposes teaching, these tools do not seem to take into
consideration the specificity of the context of learners.
Therefore, the objective of this paper is to propose a framework of
analysis specifically targeted for ESP learners based on existing ICC assessment
tools and instruments, with a twofold purpose: to assess learners awareness and to apply it towards ESP syllabus design, and thus align ICC assessment with teaching objectives.
[-]
[ES] En un entorno profesional internacional, el conocimiento de la lengua
únicamente no es garantía de éxito. Estudios recientes destacan el componente
intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras, y el desarrollo ...[+]
[ES] En un entorno profesional internacional, el conocimiento de la lengua
únicamente no es garantía de éxito. Estudios recientes destacan el componente
intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras, y el desarrollo de
herramientas para evaluar la competencia comunicativa intercultural (CCI) con
el fin de elaborar cursos y material didáctico.
La investigación en CCI ha generado modelos basados en actitudes
y competencias para evaluar conductas interculturalmente aceptables, como
la adaptación, o idoneidad y eficacia en las interacciones interculturales. Sin
embargo, los instrumentos para evaluar la CCI varían dependiendo de si están
orientados al aprendizaje de lenguas o a aspectos culturales y diferencias
internacionales. No obstante en el campo de la enseñanza de lenguas extranjeras,
estos modelos no parecen tener en cuenta el contexto específico de los estudiantes.
Por lo tanto, el objetivo de este trabajo es diseñar un marco de
análisis partiendo de instrumentos de evaluación de CCI existentes dirigido
específicamente a los alumnos de IFE, con una doble finalidad: evaluar el grado
de concienciación de los alumnos y aplicarlos al diseño de programas IFE, y por
tanto alinear la evaluación en competencia comunicativa intercultural con los
objetivos de aprendizaje.
[-]
|