Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | García González, Andrea | es_ES |
dc.date.accessioned | 2016-11-02T14:17:51Z | |
dc.date.available | 2016-11-02T14:17:51Z | |
dc.date.issued | 2016-10-27 | |
dc.identifier.issn | 2341-3050 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/73106 | |
dc.description.abstract | [EN] In the 50´s, Le Corbusier publishes two books, Le Modulor (1950) and Le Poème de l´Angle Droit (1955). They are extremely important given that they represent the synthesis of his architectural thought at the height of his career. In both, references can be observed to the duality of male-female, which do not seem to have been previously part of the architect´s consistent theoretical body. One decade later, duality imbues the architectural critics, who interpret it as the opposition between two residential projects from early 1920´s, the Maisons Monol and the Maisons Citrohan. Both projects are proclaimed as a germ of two genealogical lines which come to an end with the Villas Sarabhai and Shodhan in the 50´s. They are related respectively with two concepts "architecture femelle" and "architecture mâle", cited by Le Corbusier in Le Modulor. However, the exhaustive analysis of the paradigm of both architectures through different periods, a complete reading of both texts and its relationship with Le Corbusier´s pictorial production, brings to light the importance of ambiguity and polysemy in the architect's work, which is difficult to divide in hermetic categories. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En los años 50 Le Corbusier publica dos libros, Le Modulor (1950) y Le Poème de l’Angle Droit (1955), que resultan de gran importancia puesto que representan la síntesis de su pensamiento arquitectónico en la madurez de su trayectoria. En ambos, se observan referencias a la dualidad masculino-femenino, que no parecían haber formado parte previamente del consistente cuerpo teórico del arquitecto. Una década más tarde, dicha dualidad impregna la crítica arquitectónica, que la interpreta como la oposición entre dos proyectos de viviendas de principios de los años 20, las Maisons Monol y las Maisons Citrohan. Sendos proyectos, son erigidos como germen de dos líneas genealógicas que finalizan con las Villas Sarabhai y Shodhan en los años 50, y quedan relacionados respectivamente con los conceptos “architecture femelle” y “architecture mâle”, citados por Le Corbusier en Le Modulor. Sin embargo, el análisis exhaustivo de los paradigmas de ambas arquitecturas en las distintas épocas, una lectura íntegra de los dos textos y su relación con la producción pictórica de Le Corbusier, ponen de manifiesto la importancia de la ambigüedad y la polisemia en la obra del arquitecto, difícil de dividir en categorías estancas. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | VLC arquitectura. Research Journal | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Le Corbusier | es_ES |
dc.subject | Architecture | es_ES |
dc.subject | Painting | es_ES |
dc.subject | Writings | es_ES |
dc.subject | Ambiguity | es_ES |
dc.subject | Arquitectura | es_ES |
dc.subject | Pintura | es_ES |
dc.subject | Escritos | es_ES |
dc.subject | Ambigüedad | es_ES |
dc.title | Le Corbusier. The duality “Architecture Mâle” and “Architecture Femelle” | es_ES |
dc.title.alternative | Le Corbusier. La dualidad architecture mâle y architecture femelle | |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2016-10-31T13:35:35Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/vlc.2016.5259 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | García González, A. (2016). Le Corbusier. The duality “Architecture Mâle” and “Architecture Femelle”. VLC arquitectura. Research Journal. 3(2):119-147. https://doi.org/10.4995/vlc.2016.5259 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/vlc.2016.5259 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 119 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 147 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 3 | |
dc.description.issue | 2 | |
dc.identifier.eissn | 2341-2747 | |
dc.description.references | Birksted, Jan K. Le Corbusier and the Occult. Cambridge: MIT Press, 2009. | es_ES |
dc.description.references | Calatrava, Juan. "En los alrededores del Poema del Ángulo Recto." In: Doblando el ángulo recto. 7 ensayos en torno a Le Corbusier. Madrid: Círculo de Bellas Artes, 2009. | es_ES |
dc.description.references | Calatrava, Juan. "Le Corbusier, 1928: la plástica de un arquitecto." In: Le Corbusier, Madrid, 1928: Una casa-un palacio. Madrid: Residencia de Estudiantes, 2010. Col·legi d'Arquitectes de Catalunya. Le Corbusier et le livre. Barcelona: Co·legi Oficial d’Architectes de l Cataluya, 2005. | es_ES |
dc.description.references | Curtis, William. Le Corbusier: ideas y formas. Madrid: Hermann Blume, 1987. | es_ES |
dc.description.references | Hendricks, Genevieve. "Evocative Objects and Sinuous Forms: Le Corbusier in the Thirties." In: Le Corbusier’s Secret Laboratory. From Painting to Architecture. Ostfildern: Hatje Cantz, 2013. | es_ES |
dc.description.references | Jeanneret, Charles Edouard. and A. Ozenfant. Après le Cubisme. París: Éditions des Commentaires, 1918. | es_ES |
dc.description.references | Jeanneret, Charles Edouard. and A. Ozenfant. La Peinture Moderne. París: Les Éditions G. Crès et Cie, 1925. | es_ES |
dc.description.references | Jencks, Charles. Le Corbusier and the Continual Revolution in Architecture. New York: The Monacelly Press, Inc. and Charles Jencks, 2000. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. Almanach d’Architecture Moderne. París: Les Éditions G. Crès et Cie., 1925. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. "Unité." Special issue, L’Architecture d’aujourd’hui (April 1948). | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. Le Modulor. Essai sur une mesure harmonique a l’échelle humaine applicable universellement a l’architecture et a la mécanique. Boulogne: Éditions de l’Architecture d’Aujourd’hui, 1950. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier. Le Poème de l’Angle Droit. Paris: Éditions Tériade, 1955. | es_ES |
dc.description.references | Le Corbusier and Pierre Jeanneret. Œuvre complète de 1946-1952. Zurich: Editions d’Architecture Artemis, 1976. | es_ES |
dc.description.references | Reichlin, Bruno. "Jeanneret-Le Corbusier, Painter-Architect." In: Le Corbusier’s Secret Laboratory. From Painting to Architecture. Ostfildern: Hatje Cantz, 2013. | es_ES |
dc.description.references | Serenyi, P. (1965). Le Corbusier’s Changing Attitude toward Form. Journal of the Society of Architectural Historians, 24(1), 15-23. doi:10.2307/988274 | es_ES |
dc.description.references | Turner, Paul V. La Formation de Le Corbusier. Idéalisme & Mouvement Moderne. France: Macula, 1987. | es_ES |
dc.description.references | Von Moos, Stanislaus. Le Corbusier. Barcelona: Lumen, 1977. | es_ES |