Resumen:
|
[EN] The next work is based on the state of conservation of the mural paintings
on the future house-museum of Mariano Amigó situated on the village in
Puçol, near of Valencia. The paintings "al secco" executed with temper ...[+]
[EN] The next work is based on the state of conservation of the mural paintings
on the future house-museum of Mariano Amigó situated on the village in
Puçol, near of Valencia. The paintings "al secco" executed with temper are
in a good state of conservation but had offers some damages. For that, had
realised an study about the state and a purpose of intervention with that the
students to the career of Conservation and Restauration of immovable item
of the next course, will effect a restauration of that paintings.
During the elaboration of the state of conservation can able to difference
the alterations that affect to the mural paintings, to emphasize the alterations
started by the humidities and the humans damages, and also was realised
several stratigraphies and could determinated each parts and the thickness.
From had realised several proves of solubility in the paintings that have or
not varnish, could be realised a purpose of intervention, with that is going by
train the use of water and hard elements to used on the paintings.
[-]
[ES] El siguiente trabajo trata sobre el estado de conservación de las pinturas
murales de la futura casa-museo de Mariano Amigó situada en el pueblo
de Puçol, cercano a Valencia. Las pinturas al seco realizadas con ...[+]
[ES] El siguiente trabajo trata sobre el estado de conservación de las pinturas
murales de la futura casa-museo de Mariano Amigó situada en el pueblo
de Puçol, cercano a Valencia. Las pinturas al seco realizadas con temple
se encuentran en buen estado de conservación pero presentan diversos
daños. Por ello, se ha realizado un estudio de su estado y una propuesta de
intervención con la que los alumnos del grado de Conservación y Restauración
de Bienes Culturales del próximo curso junto con los profesores encargados,
efecturán la restauración de dichas pinturas.
Durante la elaboración del estado de conservación se han podido
diferenciar las alteraciones que afectan a las pinturas, destacando las
provocadas por las humedades y los daños antrópicos, asimismo se han
realizado varias estratigrafías con las cuales se ha podido determinar cada
estrato y su grosor.
A partir de varias pruebas de solubilidad realizadas tanto en la pintura
con presencia de barniz como en la que no, se ha realizado la propuesta de
intervención, en la cual se descarta el uso del agua como disolvente y de la
limpieza mecánica con material de alta dureza.
[-]
|