Resumen:
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[EN] This final degree project contains a number of historical, stylistic and technical studies which, combined with the analysis of the conservation status, allow deeper understanding of the altarpiece studied here, that ...[+]
[EN] This final degree project contains a number of historical, stylistic and technical studies which, combined with the analysis of the conservation status, allow deeper understanding of the altarpiece studied here, that is, the one of El Pilar. The work is an architectural and sculpture dating from the seventeenth century, and it is located in San Bernardo Abad’s Church of Gea de Albarracín.
The current location of the altarpiece does not correspond to its original one, as it was situated in the private rooms of the family Dolz de Espejo, a noble lineage of the crown of Aragon strongly linked with the history of Gea’s population and whose blazon finishes off the altar, denoting belonging to that family.
The nonacademic interventions made on the polychromatic elements as well as the liturgical use and the poor conservation conditions have led to the development of serious diseases in the ensemble, which consequently have compromised the integrity of the work and its preservation throughout time, being affected its splendour and original meaning.
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[ES] El presente trabajo final de grado recoge una serie de estudios históricos, estilísticos y técnicos que, junto con los análisis del estado de conservación, permiten profundizar en el conocimiento del Retablo del Pilar, ...[+]
[ES] El presente trabajo final de grado recoge una serie de estudios históricos, estilísticos y técnicos que, junto con los análisis del estado de conservación, permiten profundizar en el conocimiento del Retablo del Pilar, objeto del proyecto. La obra se encuentra ubicada en la Iglesia de San Bernardo Abad de Gea de Albarracín, y constituye un conjunto arquitectónico y escultórico datado en el siglo XVII.
El actual emplazamiento del retablo no se corresponde con su ubicación primigenia puesto que se hallaba en las dependencias privadas de la familia Dolz de Espejo, un noble linaje de Aragón fuertemente vinculado con la historia de la población de Gea y cuyo blasón remata el retablo, denotando la pertenencia a dicha familia.
Las intervenciones no académicas efectuadas sobre los elementos policromados así como el propio uso litúrgico y unas condiciones deficientes de conservación han propiciado el desarrollo de patologías graves en el conjunto que, consecuentemente, ponen en riesgo la integridad de la obra así como su preservación a lo largo del tiempo, viéndose afectados su esplendor y sentido original.
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