Abstract:
|
[EN] The present study aims to question the definitions and pre-established
relationships between the artist and the curator within the field of contemporary art.
In order to do so, we situate ourselves ...[+]
[EN] The present study aims to question the definitions and pre-established
relationships between the artist and the curator within the field of contemporary art.
In order to do so, we situate ourselves in the “grey area” of what we supposedly
understand by artist and curator. The exhibition of contemporary art is build upon
artworks
which are found to be in a continuos process; likewise “the curatorial” is
situated in the same work-stream. Contemporary artwork doesn’t make sense until
it’s presented, due to this, the exhibit act has become in itself another form of artistic
production. Museographical resources emerge as tools which aid these art
compositions and the authorship of the end products becomes a little intricate/
complex/mingled. Mediation turns into an alternative for artistic contemporary
understanding.
[-]
[ES] Nos situamos ante un cuestionamiento de las definiciones y relaciones pre-
establecidas, entre el artista y el curador en el arte contemporáneo (español). Para
ello, trataremos de ...[+]
[ES] Nos situamos ante un cuestionamiento de las definiciones y relaciones pre-
establecidas, entre el artista y el curador en el arte contemporáneo (español). Para
ello, trataremos de localizarnos en la zona gris de lo que supuestamente
entendemos como artista y curador. La exposición de arte contemporáneo depende
de obras que se encuentran en estado de continuo proceso. Del mismo modo, su
respectiva presentación, y por consiguiente, lo curatorial se sitúa en el mismo plano
de trabajo. La obra de arte contemporánea no cobra sentido hasta que -se instala-;
por tanto, el acto expositivo se ha convertido, en si mismo, en otra forma de
producción artística.
Los recursos museográficos surgen como herramientas de
dicha producción y la autoría del resultado final se vuelve un tanto difusa. La
mediación se transforma, en términos en generales, en una alternativa para el
pensamiento artístico contemporáneo.
[-]
|