Resumen:
|
[EN] The parallel field: Idealism and naturalism in the peripheral Spanish cinema between 40s and 80s is a critical review and aesthetic analysis of some of the most significant practices in the Spanish cinematography ...[+]
[EN] The parallel field: Idealism and naturalism in the peripheral Spanish cinema between 40s and 80s is a critical review and aesthetic analysis of some of the most significant practices in the Spanish cinematography inside the field of the peripheral cinema. The parallel field designates in this article a metaphorical region which covers three stages: the inherited models of the isms, the duel of modernism and, finally, the apparition of a sort of psychological naturalism that would portray some parallel realities to the official ones, and that is going to lead these three practical cinematographic typologies to review. It pretends to constitute itself as a philosophical review regarding the idea of image from the point of view of authors such as Daney, Deleuze, Gubern, rather than a historiographical journey. What comes to be a study of different sorts of structure, image, intention, forms, and of its meaning in content. Nowadays the study of these practices are isolated and unrelated among them, therefore the main objective of this essay is to revalue the contributions of a type of cinema which is key to understand how thiscountry went through 40 years of dictatorship that restricted individual and creative liberties, and how and in which conditions this sort of practices could be generated from what has been denominated parallel field, which acted as an antagonistic entity towards some formal ideas that went further of the mere conventional product, similar to the softened forms of power, in addition to covering these partial studies and making an analytical comparative of these different filmographies because of having to be studied separately, most of the time due to its geographical scope (provincial, communitarian, scholastic, etc) and in this way respond along with a homogeneous study where different forms are being observed as well as its connections among different cinematographies.
[-]
[ES] El campo paralelo: Idealismo y naturalismo en el cine español periférico entre los años 40 y 80 es un revisión crítica y de análisis estético de algunas de las prácticas más significativas en la cinematografía española ...[+]
[ES] El campo paralelo: Idealismo y naturalismo en el cine español periférico entre los años 40 y 80 es un revisión crítica y de análisis estético de algunas de las prácticas más significativas en la cinematografía española dentro del campo del cine periférico.
El campo paralelo designa en este artículo una metafórica región que recorre tres etapas: los modelos herederos de los ismos, el duelo del modernismo y, finalmente, la aparición de un naturalismo piscológico que retrataría unas realidades paralelas a las oficiales y que van a guiar estas tres tipologías de prácticas cinematográficas a revisar.
Pretendiendo constituirse como un repaso filosófico ante la idea de imagen desde el punto de vista de autores como Daney, Deleuze, Gubern, antes que de un recorrido historiográfico. Lo que viene a ser denominado un estudio de tipos de estructura de la imagen, de su intencionalidad, se sus formas y de su contenido en significado. Actualmente el estudio de estas prácticas son aisladas e inconexas entre ellas, por ello el principal objetivo de este trabajo es revalorizar las aportaciones de un cine que es pieza angular para comprender de qué manera este país vivió durante 40 años una dictadura que coartó las libertades individuales y creativas, y cómo y en qué condiciones pudieron generarse este tipo de prácticas cinematográficas en lo que se ha denominado campo paralelo hizo de ente antagónico a unas ideas formales que iban más allá del mero producto convencional semejo a las formas amabilizadas del poder. Además de recoger los estudios parciales y hacer una comparación analítica de estas diferentes filmografías debido a que se ha estudiado de forma aislada, la mayoría de veces por su ámbito geográfico (provincial, comunitario, escolástico, etc.) y de esta manera dar respuesta con un estudio homogéneo donde se observen las diferentes formas y sus conexiones entre las diferentes cinematografías.
[-]
|