Resumen:
|
[EN] The present work comes from the formal and aesthetic interest that transmit images of
different iconography created in the late nineteenth century on hysterical women in
La
Sa
lpêtrière
, ...[+]
[EN] The present work comes from the formal and aesthetic interest that transmit images of
different iconography created in the late nineteenth century on hysterical women in
La
Sa
lpêtrière
, collected in various volumes
Iconographie Photographique
. The analysis of the
origin and context of this iconography and its subsequent influence on society, art and
culture has helped us locate our aim of study.
This document is the result of
a preliminary investigation focused on the physical
manifestations of illness or mental disorders. Then through reflection and experimentation
we have discovered a general interest in any psychic manifestation on the face and body,
focusing on the time fr
agments of a specific symptom: hysteria.
As a result
, we have obtained a photographic series of hysteria
represented in the female
image
, which in the future will be wo
rked from the sculptural field.
This final master work
is the result of a practical and
theoretical research using different sculptural and graphic
methodologies about the image of hysteria. In conclusion the result of this project is a
photographic series of body fragments, a reflection of the image at the moment of hysteria,
with main inter
est in their aesthetic and formal potential
This final master work is based on a practical and theoretical research using different
sculptural and graphic methodologies about the image of hysteria. The project is a series of
photographs of fragments of the
body, an image that captures the moment of hysteria, with
great interest in their aesthetic and formal potential.
[-]
[ES] El presente trabajo nace desde el interés for
mal y estético que nos transmiten las imágenes de las
diferentes iconografías creadas a finales del siglo XIX sobre mujer
es histéricas en ...[+]
[ES] El presente trabajo nace desde el interés for
mal y estético que nos transmiten las imágenes de las
diferentes iconografías creadas a finales del siglo XIX sobre mujer
es histéricas en
La Salpêtrière
,
recogidas en los diversos volúmenes de las
Iconographie Photographique
. El análisis del origen y
conte
xto de esta iconografía y su posterior influencia en la sociedad, cultura y el arte nos ha ayudado
a localizar nuestro objeto de estudio.
Este trabajo es fruto de una previa indagación centrada en las manifestaciones físicas de las
enfermedades o trastorn
os
psíquicos
. Posteriormente a
través
de la reflexión y experimentación
hemos descubierto un interés general en cualquier manifestación psíquica sobre el rostro y el cuerpo,
centrándonos en los fragmentos del momento de una sintomatología concreta: la hi
steria
Como resultado, hemos obtenido una serie fotográfica de la histeria representada en la imagen
femenina, que en un futuro se trabajará desde el ámbito escultórico.
Este trabajo fin de máster se
basa en una investigación práctica y teórica mediante d
iferentes metodologías escultóricas y gráficas
acerca de la imagen de la histeria. El proyecto es una serie de fotografías de fragmentos del cuerpo,
una imagen que capta el momento de histeria, con gran interés en su potencial estético y formal.
[-]
|