Resumen:
|
[EN] I
consider
Eros & Thanatos. Between geometry and space,
as it could be
a road, in a metaphorical sense, of a poetical discourse creation. Gathering
motivations, artistical considerations, philosophical ...[+]
[EN] I
consider
Eros & Thanatos. Between geometry and space,
as it could be
a road, in a metaphorical sense, of a poetical discourse creation. Gathering
motivations, artistical considerations, philosophical issues, express medium
and artistical schools that group together and delimit the presentation of my
identity as an artist.
I take as a point of departure the analysis of my notebook, where I collect the
entire material experimentation process, based on the search for aesthetical
and poetical nature that is offered. Working with texture, color, composition,
erosion, carbonization, flexibility... among others, and complementing with
a reference points analysis that served me to understand the suggested
concepts for creating an artistical production.
I analize in detail five art pieces, accompanied with sketches, mock-ups
and creative developments. Mustering this experimentation process peaking
in a sculptural piece and facing it to concepts related to sculptural installation:
space and time.
Last, a design and a staging is presented, in a institutional place, managed
for the realization of this statement, an expositive project of sculptural
installation, that evidence duality between construction, as a thrust of life
and sexuality, and destruction, that marks a violent and argressive tendency.
Both of them work as symbols, that dialogue and cause a confrontation
between the most primitive instincts of human being: the erotic (life) and the
thanatical (death)
[-]
[ES] C
onsidero
Eros y Thanatos. Entre la geometría y el espacio
, como lo que
podría ser un camino, en sentido metafórico, de la creación de un discurso
poético, recogiendo todas las motivaciones, reflexiones ...[+]
[ES] C
onsidero
Eros y Thanatos. Entre la geometría y el espacio
, como lo que
podría ser un camino, en sentido metafórico, de la creación de un discurso
poético, recogiendo todas las motivaciones, reflexiones artísticas, cuestiones
filosóficas, medios de expresión y corrientes artísticas que agruparian y
enmarcarían la presentación de mi intentidad como artista.
Tomo como punto de partida el análisis de mi cuaderno, donde recojo
todo el proceso de experimentación con materiales, partiendo de la
búsqueda por el carácter estético y poético que me ofrecen. Trabajando con
la textura, color, composición, erosión, carbonización, flexibilidad... entre
otros, y complementándolo con un análisis de referentes que han servido
para comprender los conceptos planteados en la creación de una producción
artística.
Analizo detenidamente cinco obras, acompañadas con bocetos, maquetas
y desarrollo creativo, haciendo acopio de ese proceso de experimentación
culminado en una pieza escultórica; y esta vez enfrentándola a conceptos
relacionados con la instalación escultórica: espacio y tiempo.
Por último, se presenta un diseño y montaje en un espacio institucional,
gestionado para la realización de esta memoria, de un proyecto expositivo
de instalación escultórica, que evidencia la dualidad entre la construcción,
como impulso de vida y sexualidad, frente a la destrucción, que marca una
tendencia violenta y agresiva. Ambas funcionan a modo de símbolos, los
cuales establecen diálogos y provocan enfrentamientos entre los instintos
más primitivos del ser humano: lo erótico (vida) y lo tanático (muerte).
[-]
|