- -

La alegoría como lenguaje: narración y representación en Daniel Libeskind

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

La alegoría como lenguaje: narración y representación en Daniel Libeskind

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Escoda Pastor, Carmen es_ES
dc.date.accessioned 2016-12-28T12:15:40Z
dc.date.available 2016-12-28T12:15:40Z
dc.date.issued 2014-05-15
dc.identifier.issn 1133-6137
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/75869
dc.description.abstract [EN] One of the most commonly used resources as a project strategy in contemporary architecture is allegory, understood in terms of “speaking about the other.” Allegory transforms what one feels or experiences, in architecture by embodying and reviving the memory of certain events. Along these lines, this article tackles analysis of one work by Daniel Libeskind, which is an example of using allegorical language in architecture and its embodiment through diagrams, caligrams, pentagrams, collages, drawings and models, creating a multidisciplinary process. That is a project that has recreated traumatic events for humanity through allegory, such as the Holocaust, in a process that forces feelings and allusions to emerge. This concept of “speaking about the other” has been intentionally narrated in the representations used in Libeskind’s ideation process es_ES
dc.description.abstract [ES] Uno de los recursos más utilizados en la arquitectura contemporánea como estrategia de proyecto, es la alegoría, entendida como lenguaje “que habla de lo otro”, transformando lo que se siente o experimenta, en arquitectura, al corporizar y hacer resurgirla memoria de determinados acontecimientos. En este sentido, este artículo aborda el análisis de una obra de Daniel Libeskind que es un ejemplo del uso del lenguaje alegórico en la arquitectura y de su plasmación a través de diagramas, caligramas, pentagramas, collages, dibujos y maquetas, generando un proceso multidisciplinar. Un proyecto que se ha generado a partir de la alegoría a hechos traumáticos para la humanidad, como el Holocausto, en un proceso que hace que emerjan alusiones y sentimientos. Esta noción de “hablar de lo otro” se haya intencionadamente narrada en las representaciones utilizadas en el proceso de ideación de Libeskind es_ES
dc.language Español es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica
dc.rights Reserva de todos los derechos es_ES
dc.subject Allegory es_ES
dc.subject Representation es_ES
dc.subject Architecture es_ES
dc.subject Alegoría es_ES
dc.subject Arquitectura es_ES
dc.subject Daniel Libeskind es_ES
dc.title La alegoría como lenguaje: narración y representación en Daniel Libeskind es_ES
dc.title.alternative ALLEGORY AS LANGUAGE: NARRATION AND REPRESENTATION IN THE WORK OF DANIEL LIBESKIND es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2016-12-23T13:27:02Z
dc.identifier.doi 10.4995/ega.2014.2174
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Escoda Pastor, C. (2014). La alegoría como lenguaje: narración y representación en Daniel Libeskind. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica. 19(23):126-137. doi:10.4995/ega.2014.2174 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/ega.2014.2174 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 126 es_ES
dc.description.upvformatpfin 137 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 19
dc.description.issue 23
dc.identifier.eissn 2254-6103


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record