Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Mataix Sanjuán, Jesús | es_ES |
dc.contributor.author | León Robles, Carlos | es_ES |
dc.contributor.author | Reinoso Gordo, Juan Francisco | es_ES |
dc.date.accessioned | 2017-01-09T08:16:54Z | |
dc.date.available | 2017-01-09T08:16:54Z | |
dc.date.issued | 2015-10-27 | |
dc.identifier.issn | 1133-6137 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/76435 | |
dc.description.abstract | [EN] Spatial skills are essential tools for engineers and architects during their training and career. However, consecutive curricula, in particular those in the European Higher Education Area, are assigning increasingly less credits to Graphic Expression courses, resulting in insufficient attention to the development of those skills.Considering this situation, over the past few decades many Graphic Expression teachers have conducted studies that analyse several methods for training spatial skills. This paper describes some of the main studies and their results, in which a major conclusion is that freehand sketching exercises are the most effective to develop spatial skills, more than modelling with CAD software or using innovative tools and specific applications. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Las habilidades espaciales son herramientas fundamentales en el desempeño profesional y en la formación académica de ingenieros y arquitectos. Sin embargo los sucesivos planes de estudio, en particular los derivados del Espacio Europeo de Educación Superior, asignan cada vez menos créditos para las asignaturas de Expresión Gráfica, lo que conlleva una insuficiente atención al desarrollo de estas habilidades.Ante esta situación, desde el ámbito de la docencia de la Expresión Gráfica se han llevado a cabo en las últimas décadas numerosos estudios que analizan varios métodos entrenamiento de las habilidades espaciales. Este artículo describe algunos de los principales estudios y sus resultados, de los que se desprende que son los ejercicios de bocetado a mano alzada los más eficaces, por encima del modelado con aplicaciones CAD y de herramientas innovadoras y software específicamente diseñado para ello | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica | |
dc.rights | Reserva de todos los derechos | es_ES |
dc.subject | Spatial skills | es_ES |
dc.subject | Sketching | es_ES |
dc.subject | Graphic Expression | es_ES |
dc.subject | Technical degrees | es_ES |
dc.subject | European Higher Education Area (EHEA) | es_ES |
dc.subject | Habilidades espaciales | es_ES |
dc.subject | Bocetado | es_ES |
dc.subject | Expresión Gráfica | es_ES |
dc.subject | Titulaciones técnicas | es_ES |
dc.subject | Espacio Europeo de Educación Superior | es_ES |
dc.title | Métodos de entrenamiento de las habilidades espaciales de los estudiantes de titulaciones técnicas | es_ES |
dc.title.alternative | Methods for training the spatial skills of students pursuing technical careers | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2017-01-04T10:21:00Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/ega.2015.3324 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Mataix Sanjuán, J.; León Robles, C.; Reinoso Gordo, JF. (2015). Métodos de entrenamiento de las habilidades espaciales de los estudiantes de titulaciones técnicas. EGA. Revista de Expresión Gráfica Arquitectónica. 20(26):278-287. https://doi.org/10.4995/ega.2015.3324 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/ega.2015.3324 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 278 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 287 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 20 | |
dc.description.issue | 26 | |
dc.identifier.eissn | 2254-6103 | |
dc.description.references | Bennett, G.K., Seashore, H.G. & Wesman, A.G., 1973. Differential aptitude tests, forms S and T, New York: The Psychological Corporation. | es_ES |
dc.description.references | Contero, M., Naya, F., Company, P., Saorin, J. L., & Conesa, J. (2005). Improving Visualization Skills in Engineering Education. IEEE Computer Graphics and Applications, 25(5), 24-31. doi:10.1109/mcg.2005.107 | es_ES |
dc.description.references | Guay, R.B., 1977. Purdue Spatial Visualization Tests, West Lafayette, IN: Purdue Research Foundation. | es_ES |
dc.description.references | Kinsey, B., Towle, E. & Onyancha, R.M., 2008. Improvement of Spatial Ability Using Innovative Tools: Alternative View Screen and Physical Model Rotator. Engineering Design Graphics Journal, 72(1), pp.1–8. | es_ES |
dc.description.references | Martín-Dorta, N., Saorín, J. L., & Contero, M. (2008). Development of a Fast Remedial Course to Improve the Spatial Abilities of Engineering Students. Journal of Engineering Education, 97(4), 505-513. doi:10.1002/j.2168-9830.2008.tb00996.x | es_ES |
dc.description.references | Martín-Dorta, N., Saorín, J.L. & Contero, M., 2011. Web-based spatial training using handheld touch screen devices. Educational Technology & Society, 14(3), pp.163–177. | es_ES |
dc.description.references | Mataix, J., 2014. La habilidad espacial en los estudiantes de carreras técnicas. Desarrollo, medida y evaluación en el marco del Espacio Europeo de Educación Superior. Universidad de Córdoba. | es_ES |
dc.description.references | Mataix Sanjuán, J., León Robles, C., & Montes Tubío, F. de P. (2014). Las habilidades espaciales de los estudiantes de las nuevas titulaciones técnicas. Estudio en la Universidad de Granada. EGA. Revista de expresión gráfica arquitectónica, 19(24), 264. doi:10.4995/ega.2014.1767 | es_ES |
dc.description.references | Mohler, J.L. & Miller, C.L., 2008. Improving Spatial Ability with Mentored Sketching. Engineering Design Graphics Journal, 72(1), pp.19–27. | es_ES |
dc.description.references | Sorby, S.A., 2007. Developing 3D spatial skills for engineering students. Australasian Journal of Engineering Education, 13(1), pp.1–11. | es_ES |
dc.description.references | Sorby, S. A., & Baartmans, B. J. (2000). The Development and Assessment of a Course for Enhancing the 3-D Spatial Visualization Skills of First Year Engineering Students. Journal of Engineering Education, 89(3), 301-307. doi:10.1002/j.2168-9830.2000.tb00529.x | es_ES |
dc.description.references | Sorby, S.A., Wysocki, A.F. & Baartmans, B.J., 2003. Introduction to 3-D spatial visualization: an active approach, Clifton Park, NY: Thomson. | es_ES |
dc.description.references | Stanley, J.C. & Hopkins, K.D., 1972. Educational and Psychological Measurement, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. | es_ES |
dc.description.references | Vandenberg, S. G., & Kuse, A. R. (1978). Mental Rotations, a Group Test of Three-Dimensional Spatial Visualization. Perceptual and Motor Skills, 47(2), 599-604. doi:10.2466/pms.1978.47.2.599 | es_ES |