Resumen:
|
[EN] The following Final Master Project is focused on the research of the expressive potential who has a daily material such as paper in the artistic practice. Even been a common material in this field, it has been extracted ...[+]
[EN] The following Final Master Project is focused on the research of the expressive potential who has a daily material such as paper in the artistic practice. Even been a common material in this field, it has been extracted from its own context to became a pictorial matter. Through the study of its own characteristics, properties, and the implementation of diverse procedural methods with this material as main element, it was made a series of artistic proposals. With this methodology it was tried to prove that certain extra-pictorial materials could be useful as compositives tools of plastic expression, supported by the theoretical foundation, referenced and studied and also by the results obtained through the practice. Doing a review about the use of this material in the artistic historic context and in researches of diverse artists who still work nowadays, today with this component as main axis, it was established an series of differences and similarities that allow let go forward in the personal artistic practice and reflect about the uses and results that the material offers.
Thus, this work intends to show the compiled information, the evolution of the own experimental work and the results obtained through the technical adaptation of a usual material, which can amplify its own adaptation crossing the limits of what it´s know as the paint.
[-]
[ES] El presente Trabajo Final de Máster se centra en la investigación del potencial expresivo que tiene un material cotidiano como es el papel en la práctica artística que, aun siendo un material corriente en éste ámbito, ...[+]
[ES] El presente Trabajo Final de Máster se centra en la investigación del potencial expresivo que tiene un material cotidiano como es el papel en la práctica artística que, aun siendo un material corriente en éste ámbito, se ha extraído de su habitual contexto para convertirse en materia pictórica. Mediante el estudio de sus características y propiedades, así como la puesta en marcha de distintos métodos procesuales con dicho material como elemento principal, se han realizado una serie de propuestas artísticas. Con esta metodología se persigue demostrar que determinados materiales extrapictóricos pueden ser útiles como herramientas compositivas de expresión plástica, respaldado por la fundamentación teórica referenciada y estudiada, y por los resultados obtenidos en la práctica. Al hacer una revisión sobre el uso de éste material en el contexto histórico artístico y en investigaciones de artistas que perduran todavía hoy con dicho componente como eje principal, se establecen una serie de diferencias y similitudes que permiten avanzar en la práctica personal y reflexionar sobre los usos y resultados que ofrece.
Así pues, este trabajo pretende mostrar la información recopilada, la evolución del propio trabajo experimental y los resultados obtenidos mediante la adaptación técnica de un material usual que puede ampliar su adecuación traspasando los límites de lo que se conoce como pintura.
[-]
|