- -

Tipografía árabe. La escritura como dibujo, la palabra como imagen

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

Tipografía árabe. La escritura como dibujo, la palabra como imagen

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Balius, Andreu es_ES
dc.date.accessioned 2017-01-13T13:36:15Z
dc.date.available 2017-01-13T13:36:15Z
dc.date.issued 2013-10-28
dc.identifier.issn 2253-6337
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/76772
dc.description.abstract [EN] Unlike Western writing, in Arabic calligraphy the im-age of the written word has priority over the drawing of the individual letter, hence its evocative power is in the force of the calligraphic image that issues from the ensemble, reinforced by including ornamental images. It is a quality with which many contemporary design-ers have been able to approach modernity. On the other hand, the peculiarities of Arabic writing, besides con-textual causes such as religious ones, have made it dif-ficult to translate into typographic characters without succumbing to a “latinising” of its forms. For that rea-son the current renaissance in design of Arabic fonts must be approached from the understanding of the cal-ligraphic origins and their cultural transcendence es_ES
dc.description.abstract [ES] A diferencia de la escritura occidental, en la caligrafía árabe la imagen de la palabra escrita tiene prioridad sobre el dibujo individual de cada letra, así su poder evocador está en la fuerza de la imagen caligráfica que desprende el conjunto, reforzada por la incorporación de imágenes ornamentales. Una cualidad que muchos diseñadores contemporáneos han sabido acercar a la modernidad. De otro lado, las particularidades de la escritura árabe, además de causas contextuales como las religiosas, han hecho difícil componer textos sin caer en una “latinización” de formas. Por ello, el actual renacer del diseño de fuentes árabes debe hacerse desde el entendimiento de las bases caligráficas y su transcendencia cultural es_ES
dc.language Español es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof EME Experimental Illustration, Art & Design
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Typography es_ES
dc.subject Writing es_ES
dc.subject Image es_ES
dc.subject Drawing es_ES
dc.subject Signs es_ES
dc.subject Design es_ES
dc.subject Arabic calligraphy es_ES
dc.subject Caligrafía árabe es_ES
dc.subject Tipografía es_ES
dc.subject Escritura es_ES
dc.subject Imagen es_ES
dc.subject Dibujo es_ES
dc.subject Signos es_ES
dc.subject Diseño es_ES
dc.title Tipografía árabe. La escritura como dibujo, la palabra como imagen es_ES
dc.title.alternative Arabic Typography. Writing as drawing, word as image es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-01-13T11:24:21Z
dc.identifier.doi 10.4995/eme.2012.1774
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Balius, A. (2013). Tipografía árabe. La escritura como dibujo, la palabra como imagen. EME Experimental Illustration, Art & Design. (1):28-35. doi:10.4995/eme.2012.1774. es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/eme.2012.1774 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 28 es_ES
dc.description.upvformatpfin 35 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.issue 1
dc.identifier.eissn 2341-3018
dc.relation.references BLAIR, Sheila S.: Islamic calligraphy, Edinburgh: Edinburgh University Press, 2008. es_ES
dc.relation.references BOUTROS, Mourad ET al.: Talking about Arabic, New York, Mark Batty publisher, 2009. es_ES
dc.relation.references SAFADI, Yasin Hamid : Islamic calligraphy, London, Thames & Hudson, 1978. es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record