Abstract:
|
[EN]
The use of tablets in educational environments offers wide advantages and
benefits both teachers and students, significantly increases the performance and
creates an environment of constant interaction that keeps ...[+]
[EN]
The use of tablets in educational environments offers wide advantages and
benefits both teachers and students, significantly increases the performance and
creates an environment of constant interaction that keeps the attention and focus
on activities and has recently been considered a strategic resource in educational
centers, as a unique opportunity to increase student motivation and improve
learning outcomes.
The goal of this research is the development and evaluation of air interaction
technique based on fiducial markers for multi-surface environments. The
interaction allows the selection and transport of items between interactive spaces
without contacting the surface. Unlike some consulted interaction techniques, it
does not use external hardware, which represents advantages when it comes to
implementations in production environments.
The development of the markerFrame framework, which allows the transfer and
manipulation of digital objects between tablets, is detailed. To evaluate the
framework, an experiment was performed and a collaborative educational multidevice
game was developed, in which 78 children between the ages nine and ten
participated. The aim is to measure and encourage the type of communication,
collaboration and planning in multi-surface environments.
The results show the preference of natural interaction with respect to interaction
with tablets in a multi-surface environment in the same setting, i.e. without
exploiting all the advantages in terms of graphics and user experience of existing
equipment. However, an analysis with respect to the natural interaction compared
to tablets which allow to endow the scenario with digital elements with high
interactivity and visual perception.
[-]
[ES]
El uso de tabletas en entornos educativos ofrece amplias ventajas y beneficios
tanto a docentes como estudiantes, aumenta significativamente el desempeño y
genera un ambiente de interacción constante que mantiene ...[+]
[ES]
El uso de tabletas en entornos educativos ofrece amplias ventajas y beneficios
tanto a docentes como estudiantes, aumenta significativamente el desempeño y
genera un ambiente de interacción constante que mantiene la atención y el
enfoque en las actividades y se ha considerado recientemente un recurso
estratégico en los centros educativos, como una oportunidad única para
aumentar la motivación de los estudiantes y mejorar los resultados del
aprendizaje.
El objetivo de la presente investigación es el desarrollo y evaluación de una
técnica de interacción aérea basada en marcadores fiduciales para entornos
multi-superficie. La interacción permitió la selección y transporte de elementos
entre espacios interactivos sin necesidad de establecer contacto con la
superficie. A diferencia de algunas técnicas de interacción consultadas, no hace
uso de hardware externo, lo que representa ventajas a la hora de realizar
implementaciones en entornos de producción.
Se detalla el desarrollo de markerFrame, un framework que permite el traslado y
manipulación de objetos digitales entre tabletas. Para evaluarlo se realizó un
experimento y se implementó un juego educativo colaborativo y multi-dispositivo,
en el cual han participado 78 niños comprendidos entre nueve y 10 años. El
objetivo es medir y fomentar la forma de comunicación, colaboración y
planificación en entornos multi-superficies.
Los resultados muestran la preferencia de la interacción natural con respecto a
la interacción con tabletas en entornos multi-superficie en ambientes iguales, es
decir sin explotar todas las ventajas a nivel de gráficos y experiencia de usuarios
de los equipos actuales. Sin embargo se realiza un análisis con respecto a la
interacción natural, frente a las tabletas que permiten dotar al escenario de
elementos digitales con interactividad y alta percepción visual.
[-]
|