Resumen:
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[EN] The purpose of this paper is to reflect on the results of an educational innovation project that aims to analyse and organise the transversal competences found in the curricula designed for the Pedagogy degree programme. ...[+]
[EN] The purpose of this paper is to reflect on the results of an educational innovation project that aims to analyse and organise the transversal competences found in the curricula designed for the Pedagogy degree programme. For this purpose, the situation was assessed by triangulating data from different educational stakeholders. The sample, therefore, was composed of three groups of participants: 1) professional educators who work outside the University of the Basque Country, 2) the Pedagogy degree programme’s teaching staff, and 3) students in the Pedagogy degree programme. Following a thorough contrastive analysis of the information, we concluded that there are transversal competences such as teamwork and oral and written communication that are invariably present in numerous modules. However, there are other transversal competences that are rarely present or receive less attention, as is the case with creativity, digital competence, leadership, and self-directed learning and entrepreneurship. The differences in the amount of attention paid and the weight given to the various competences are a clear call to action: educators must redefine and organise the design of their curricula, along with the assessment of and the work done with transversal competences in the different modules of the Pedagogy degree programme.
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[ES] La finalidad de este trabajo es reflejar los resultados obtenidos en la realización de un Proyecto de Innovación Educativa que busca analizar y organizar el diseño curricular de las competencias transversales en el ...[+]
[ES] La finalidad de este trabajo es reflejar los resultados obtenidos en la realización de un Proyecto de Innovación Educativa que busca analizar y organizar el diseño curricular de las competencias transversales en el Grado de Pedagogía. Para ello, se realiza un diagnóstico de la situación, triangulando las respuestas y los datos de distintos agentes educativos implicados. En consecuencia, la muestra está compuesta por tres grupos de participantes: 1) pedagogos profesionales que trabajan fuera de la propia Universidad del País Vasco, 2) profesorado del grado de pedagogía y 3) alumnado de pedagogía de la propia Facultad. Después de un análisis en profundidad y un contraste de la información, se concluye que hay unas competencias transversales como el trabajo en equipo, la comunicación oral y escrita, que están permanentemente presentes en numerosas asignaturas de grado. Sin embargo, hay otras competencias transversales con una escasa presencia o con una reducida actividad, es el caso de la creatividad, de la competencia digital, el liderazgo y el aprendizaje autónomo o emprendizaje. Estas diferencias en el trabajo y en el peso de unas y otras competencias, suponen un claro aviso y una llamada de atención, para advertir al profesorado universitario de la necesidad de una redefinición u organización del diseño curricular, así como de la evaluación y el trabajo de las competencias transversales en las asignaturas del grado de pedagogía.
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