Resumen:
|
L'església de San Miguel d'Ambel (Saragossa) va ser declarada Bé d’Interès Cultural el 2001, reconeixement que va portar a la posada en valor del monument i posteriors intervencions de restauració. Entre el 2013 i el 2014 ...[+]
L'església de San Miguel d'Ambel (Saragossa) va ser declarada Bé d’Interès Cultural el 2001, reconeixement que va portar a la posada en valor del monument i posteriors intervencions de restauració. Entre el 2013 i el 2014 s'ha realitzat la restauració de les pintures murals que ocupen un tram de l'església, fins aleshores cobertes per diverses capes de repintats. Aquest descobriment va animar a realitzar dos estudis paral·lels que han contribuït a la intervenció
i, en aquest cas concret, al coneixement del context històric i artístic de les pintures murals. Llavors es van desenvolupar dos treballs finals del Màster en Conservació i Restauració de Béns Culturals de la Universitat Politècnica de València. A principis del 2015 s'ha signat un conveni entre la Diputació de Saragossa i l'Ajuntament d'Ambel pel qual s'aprova la intervenció en la resta de trams de l'església.
Existeix gran quantitat de publicacions sobre els materials emprats en l'art mudèjar, especialment el guix, la rajola i la fusta. Però hi ha un buit important en l'estudi de l'estructura i la pintura mural mudèjar aragonesa. Per la qual cosa aquest treball es centra en la investigació dels aspectes tècnics i estilístics de les pintures murals de l'Església de San
Miguel d'Ambel, amb l'objectiu d'aportar nous coneixements i així continuar amb l'estudi d'aquest tipus estilístic i en un futur establir una caracterització pròpia de l'estil.
En el present article es realitza un estudi tècnic de les pintures murals de l'església, basant-se principalment en informació procedent de diferents fonts bibliogràfiques i mitjançant un anàlisi organolèptic de les mateixes. Aquest comença amb un context històric i artístic, que deriva en l'anàlisi dels diferents elements ornamentals classificant-los segons unes pautes determinades pel lloc que ocupen dins l'església i el suport (bé si es tracta de decoració ubicada en els nervis, parets, plements, sòcols, etc.) I per acabar s'estableix una relació entre la información derivada de l'estudi tècnic i estilístic de les pintures murals d'aquesta església i les que es troben en altres monuments situats en localitats pròximes, corresponents al període comprés entre els segles XIV i el XV.
[-]
|