Resumen:
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The TFM that is presented is based on the process of external practices (July-December of 2016) carried out by the author in the Civil Association Ochoch Hik'eek - "Casa Esperanza" (hereinafter referred to "Association"), ...[+]
The TFM that is presented is based on the process of external practices (July-December of 2016) carried out by the author in the Civil Association Ochoch Hik'eek - "Casa Esperanza" (hereinafter referred to "Association"), in the framework of the Master in Development Cooperation by the UPV. Before the beginning of the internship, the Association agreed to initiate a study on the volunteer work which participates in it, given the limited capacity of the Association's team to carry it out. It offers an alternative education not covered by the Guatemalan government, to young people from Q¿eqchis¿ indigenous families of the Department of Peten (Guatemala), because the Association adapts the curricular contents of the studies to the Mayan cosmovision.
One of the characteristics of the Association is that it is mainly based on the work of the teachers (non-public), and receiving the support of international volunteer that arrives to the town of Poptun to collaborate. There are many tasks that teachers must do, and because of the timetable, it can be difficult to take advantage of the full potential of volunteering, either directly to support the work of the association or to collaborate later in the distance once they have returned to their place of origin.
There is no strategy or program aimed at volunteering in the association nor precedent in this regard, which does not allow this potential to be maximized. Neither is there any form of organization of volunteers who attend regularly, usually attending to improvisation in the tasks assignment. But, more importantly, the situation does not favor to a proper accompaniment that allows to move towards a critical, reflexive and, ultimately, transforming volunteer work. These personal processes fall in the end in the qualities of each volunteer, without being able the organization to accompany this process.
Under the theoretical framework of a volunteer with a transformative approach, all above is analyzed through qualitative methodologies developed on the ground, based on social research techniques, as well as a later documentary, bibliographic and evidence review.
The proposals finally obtained resulting of the analysis, conclude in a volunteer model for the association, according to the theoretical framework in which the TFM is supported, that it has attributes of global citizenship. And that it is adapted and according to the reality of the Association and the indigenous context in which it is situated.
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El TFM que se presenta se basa en el proceso de prácticas externas (julio-diciembre de 2016) realizado por la autora en la Asociación Civil Ochoch Hik¿eek - ¿Casa Esperanza¿ (en adelante Asociación) en el marco del Máster ...[+]
El TFM que se presenta se basa en el proceso de prácticas externas (julio-diciembre de 2016) realizado por la autora en la Asociación Civil Ochoch Hik¿eek - ¿Casa Esperanza¿ (en adelante Asociación) en el marco del Máster en Cooperación al Desarrollo por la UPV cursado. Antes del inicio de las prácticas, se concertó con la Asociación iniciar un estudio sobre el voluntariado que participa en la misma, dadas las limitadas capacidades del equipo de trabajo de la Asociación para llevarlo a cabo. La misma ofrece una alternativa educativa no cubierta por el gobierno guatemalteco a jóvenes de familias de población indígena Q¿eqchi del Departamento de Petén (Guatemala), ya que adapta los contenidos curriculares de los estudios a la cosmovisión maya.
Una de las características de la Asociación es que está sustentada principalmente en la labor de los maestros (no públicos), y recibiendo el apoyo de voluntariado internacional que acude a la localidad de Poptún para colaborar. Son muchas las tareas que deben realizar los maestros, y según los tiempos marcados, puede llegar a ser difícil aprovechar todo el potencial que tiene el voluntariado, tanto para apoyar directamente la labor de la asociación, como para colaborar posteriormente en la distancia cuando los/as voluntarios/as regresan a su lugar de origen.
No se cuenta con ninguna estrategia ni programa dirigido al voluntariado en la asociación ni existen antecedentes al respecto, lo que no permite aprovechar al máximo este potencial. Tampoco existe ninguna forma de organización de las personas voluntarias que acuden de manera constante, acudiendo habitualmente a la improvisación en la asignación de tareas. Pero, lo más importante, la situación no favorece a un adecuado acompañamiento que permita transitar hacia un voluntariado crítico, reflexivo y, en última instancia, transformador. Estos procesos personales recaen al final en las cualidades de cada voluntario/a, sin tener capacidad la organización de poder acompañar más en este proceso.
Bajo el marco teórico de un voluntariado con enfoque transformador, se analiza todo lo anterior a través de metodologías cualitativas desarrolladas en terreno, basadas en técnicas de investigación social, así como una posterior revisión documental, bibliográfica y de evidencias.
Las propuestas finalmente obtenidas, fruto del análisis, concluyen en un modelo de voluntariado para la asociación, acorde al marco teórico en el que se apoya el TFM, es decir, que tenga atributos de ciudadanía global. Y que esté adaptado y sea acorde a la realidad de la Asociación y del contexto indígena en el que ésta se sitúa.
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