Resumen:
|
[EN] The present communication explains the design, development and application of the Graduate Follow-Up in the
UPAEP University. The document will describe the theoretical principle of the project, the parts involved ...[+]
[EN] The present communication explains the design, development and application of the Graduate Follow-Up in the
UPAEP University. The document will describe the theoretical principle of the project, the parts involved in the project, the
methodological process, the actions that are undertaken by the institution an the advocacy for the application of the PROFLEX
questionnaire. As a result of the present project an institutional data base of the graduate students was obtained. This data base
was analyzed in a systematic foundation and led to the elaboration for Academic Program reports. These reports have helped
the Directors of the schools, as well as the Professors, to asses, understand and rate the different aspects related to the
formation that the alumini received, the skills obtained during the studying process and the present performance in their
working areas. In a special way, the data resulting from the Graduate Follow-up Project, in conjunction with data obtained
from other institutional evaluations, have also helped in the creation of an Evaluation Model of the UPAEP Graduate Profile.
With this Model and an holistic vision of the Academic Program the planing, execution and decision making of the evaluation,
[-]
[ES] La presente comunicación da cuenta de los aspectos del diseño, desarrollo y aplicación de un proyecto de Seguimiento
de Egresados en la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP), México. Aborda ...[+]
[ES] La presente comunicación da cuenta de los aspectos del diseño, desarrollo y aplicación de un proyecto de Seguimiento
de Egresados en la Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP), México. Aborda principios teóricos que
sustentan el proyecto, las acciones que se consideraron al interior de la institución, los diversos actores involucrados, el
proceso metodológico, y el apoyo para la aplicación del cuestionario PROFLEX12. Como resultado, se obtuvo una base de
datos institucional de las generaciones participantes, que analizados de manera sistemática han favorecido la elaboración de
reportes por Departamento y Programa Académico. Éstos han permitido a Directores y Profesores evaluar, comprender y
valorar aspectos relacionados con la formación que recibieron los egresados, competencias adquiridas y la forma en que se
manifiestaban en el ámbito laboral. De manera especial, esos datos, resultado del proyecto de seguimiento de egresados,
integrado a otras evaluaciones institucionales, han contribuido a la construcción de un Modelo de Evaluación del Perfil de
Egreso UPAEP que, con una visión holística del Programa Académico, orientan la planeación, la ejecución y la toma de
decisiones en el rediseño, evaluación y/o acreditación de los programas académicos a fin que la institución en general evalúe la
pertinencia de su Modelo Educativo.
[-]
|