Resumen:
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[EN] This communication addresses convergence found in the way in which the relationship between the real and the unreal establishes a dialogue that tenses and makes more complex artistic practice in the works of Dora ...[+]
[EN] This communication addresses convergence found in the way in which the relationship between the real and the unreal establishes a dialogue that tenses and makes more complex artistic practice in the works of Dora García (Valladolid, Spain, 1965) and Jonathas de Andrade (Maceio, Brazil, 19 2). His proposals question how we perceive and relate to our surroundings, how we construct and conceptualize these relationships, how we constantly move between fiction and reality, allowing them constantly affect and infect+ one another. In Dora García’s propositions, the dialogue that supports the work Hwhich is built from the feedback that occurs between different layers of fiction and reality that intermingle and overlapH has often a literary origin. Thus, the artist addresses "literature as a precondition for her own scripts and characters, [and] the language as an opportunity to build communities and relationships, as a structure of the subconscious, as an access code to secret societies, as poetry"2 . In turn, the process developed from that first source is amplified and encounters a third essential element Hthat gives it a third+lifeH in the virtual space of the network. On the other hand, Jonathas de Andrade proposes an exercise in fiction about the real, as the only way to address the political questioning. This way fiction, far from disabling critical eye on reality, becomes the most effective way to make it present. This gives him the opportunity to build a complex web Hin one of his proposals led by a race of carriages happeningH where a liberating perspective on the city, its history and its future is reconstructed. The project stands the possibility of articulating reality and the imperceptible, marginalization and insurrection, the illegal and fiction.
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[ES] Esta comunicación aborda la convergencia que encontramos en el modo en el que la relación entre lo real y lo no real establece un diálogo que tensa y complejiza la práctica artística, en los trabajos de Dora García ...[+]
[ES] Esta comunicación aborda la convergencia que encontramos en el modo en el que la relación entre lo real y lo no real establece un diálogo que tensa y complejiza la práctica artística, en los trabajos de Dora García (Valladolid, España,1965) y Jonathas de Andrade (Maceió, Brasil, 1982). Sus propuestas cuestionan cómo percibimos y nos relacionamos con lo que nos rodea, cómo construimos y conceptualizamos estas relaciones, cómo nos desplazamos constantemente entre ficción y realidad, permitiendo que constantemente se afecten y contaminen una a la otra. En la propuesta de Dora García, el diálogo que sustenta la obra -el cual se construye a partir de la retroalimentación que se produce entre las diferentes capas de ficción y realidad que se entremezclan y superponen- a menudo tiene un origen literario. A su vez, el proceso desarrollado a partir de ese origen se amplifica y encuentra con un tercer elemento imprescindible que le proporciona una tercera vida, su vida en el espacio virtual de la red. Por otro lado, Jonathas de Andrade propone un ejercicio de ficción sobre lo real, como único modo de abordar el cuestionamiento político. Haciendo que la ficción, lejos de inhabilitar la mirada critica sobre lo real, sea el modo más efectivo para hacerla presente. Ello le ofrece la oportunidad de construir un complejo entramado -en una de sus propuestas liderado por el happening de una carrera de carros- donde, se reconstruye una mirada liberadora sobre la ciudad, su historia y su futuro. El proyecto erige la posibilidad de articular la realidad y lo imperceptible, la marginalidad y la insurrección, lo ilegal y la ficción.
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