Resumen:
|
[EN] Current models of interdisciplinary projects in art education and visual culture involve the design of a specific educational experience based on contemporary art. This paper presents a number of art projects conducted ...[+]
[EN] Current models of interdisciplinary projects in art education and visual culture involve the design of a specific educational experience based on contemporary art. This paper presents a number of art projects conducted under this conceptual approach. In addition, we put forward examples of creative projects carried out by students who employ art as a form of expression, using a methodology described by Rita Irwin as Artography. As a starting point, we adopt a theoretical and practical approach to consider a number of different concepts applied in specific projects to teach research and contemporary art in Art Education. Contemporary art has been enriched by other artistic disciplines, such as experimental video, installations, photography, etc., which has broadened the scope for creating and developing works of art. We intend to make a distinction between pluridisciplinarity and interdisciplinarity. The first term refers to taking an object from one discipline and studying it simultaneously from several disciplines. For example, Monument Arabe, 1985 by Christian Boltanski can be studied in terms of photography, installation, sculpture, philosophy, history, memory, cinema, etc. Interdisciplinarity regards the transfer of methods from one discipline to another. Interdisciplinarity, pluridisciplinarity, and transdisciplinarity are concepts of the same idea: integrated knowledge.
[-]
[ES] Los modelos de proyectos interdisciplinares actuales en educación artística y cultura visual suponen el diseño de una practica educativa especifica basada en arte contemporáneo. En esta comunicación se exponen proyectos ...[+]
[ES] Los modelos de proyectos interdisciplinares actuales en educación artística y cultura visual suponen el diseño de una practica educativa especifica basada en arte contemporáneo. En esta comunicación se exponen proyectos artísticos que están desarrollados bajo este prima conceptual, así como ejemplos de alumnos que han realizado trabajos creativos en relación al arte como modo de expresión con la metodología descrita como Artography por Rita Irwin. Así hablaremos desde un plano teórico y practico sobre diversos conceptos aplicados en propuestas concretas que trabajan desde la Educación artística, la investigación y el arte contemporáneo como punto de partida. El arte contemporáneo se ha enriquecido desde otras disciplinas artísticas como: video experimental, instalaciones, fotografía, etc; este concepto supone una ampliación en el desarrollo de la obra artística en su proceso de creación y evolución. Se pretende distinguir entre pluridisciplinariedad e interdisciplinariedad, el primer termino se refiere al estudio del objeto de una sola disciplina por medio de varias a la vez, por ejemplo, se puede estudiar en la obra Monument Arabe, 1985 Christian Boltansky en relación a la fotografía, instalación, escultura, filosofía, historia, la memoria, el cine, etc. La interdisciplinariedad se relaciona con la transferencia de métodos de una disciplina a otra. La disciplinariedad, pluridisciplinariedad, interdisciplinariedad y la transdisciplinariedad son nociones conceptuales de una misma idea: el conocimiento integrado
[-]
|