- -

¿Ornamento y delito? De Loos a Venturi & Scott Brown.

RiuNet: Institutional repository of the Polithecnic University of Valencia

Share/Send to

Cited by

Statistics

¿Ornamento y delito? De Loos a Venturi & Scott Brown.

Show simple item record

Files in this item

dc.contributor.author Arnau Orenga, P. Inés es_ES
dc.contributor.author Bruns Banegas, Sergio es_ES
dc.contributor.author Lozano Velasco, José María es_ES
dc.date.accessioned 2017-10-30T08:48:06Z
dc.date.available 2017-10-30T08:48:06Z
dc.date.issued 2017-10-25
dc.identifier.issn 1888-5616
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/90236
dc.description.abstract [EN] In architecture, ornament has always been embroiled in controversy because, in many cases, it has been influenced by an ordinary reading of “Ornament and crime”, the well-known lecture by Adolf Loos in 1908. A deeper reading of his texts and the analysis of his work lead to an understanding of his position about the role of ornament and to the identification of those elements which were really being criticised by the Viennese master. It is not a direct criticism of ornament itself, it is more about the censorship of the improper use of ornament. His theories are illustrated by some examples such as the Café Museum or his building in Michaelerplatz, just like other contemporary masters like Otto Wagner or Frank Lloyd Wright. We must unlearn our prejudices about ornament to get a better understanding of Adolf Loos’ attitude. An attitude which has not lost any relevance in contemporary architecture es_ES
dc.description.abstract [ES] El ornamento en arquitectura ha estado siempre envuelto de polémica, en muchos casos influenciada por una lectura banal de la famosa conferencia de 1908 de Adolf Loos titulada “Ornamento y delito”. Una lectura más profunda de sus textos y el análisis de su obra nos lleva a comprender su posición respecto al ornamento e identificar aquellos elementos que el maestro vienés estaba realmente criticando. No se trata tanto de una crítica directa al ornamento, como de la censura al uso inadecuado del ornamento. Los ejemplos del café Museum o su edificio en Michaelerplatz ilustran sus teorías, al igual que maestros coetáneos como Otto Wagner o Frank Lloyd Wright. Debemos despojarnos de nuestros prejuicios sobre el ornamento, para entender la postura de Adolf Loos. Una postura que no ha perdido vigencia en la arquitectura contemporánea. es_ES
dc.language Español es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof EN BLANCO. Revista de Arquitectura
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Ornamento es_ES
dc.subject Adolf Loos es_ES
dc.subject Otto Wagner es_ES
dc.subject Robert Venturi & Denise Scott Brown es_ES
dc.subject Significado es_ES
dc.subject Ornament es_ES
dc.subject Meaning es_ES
dc.title ¿Ornamento y delito? De Loos a Venturi & Scott Brown. es_ES
dc.title.alternative Ornament and crime? From loos to Venturi & Scott Brown es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2017-10-30T08:00:06Z
dc.identifier.doi 10.4995/eb.2017.7969
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.contributor.affiliation Universitat Politècnica de València. Departamento de Proyectos Arquitectónicos - Departament de Projectes Arquitectònics es_ES
dc.description.bibliographicCitation Arnau Orenga, PI.; Bruns Banegas, S.; Lozano Velasco, JM. (2017). ¿Ornamento y delito? De Loos a Venturi & Scott Brown. EN BLANCO. Revista de Arquitectura. 10(23):93-102. doi:10.4995/eb.2017.7969 es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/eb.2017.7969 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 93 es_ES
dc.description.upvformatpfin 102 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 10
dc.description.issue 23
dc.identifier.eissn 2445-1215
dc.relation.references Benevolo, Leonardo. Historia de la arquitectura moderna. Barcelona: Gustavo Gili, SA, 1974. es_ES
dc.relation.references Davies, Stephen. "Is Architecture Art?" In: Mitias, Michael. Philosophy and Architecture. Amsterdam; Atlanta, GA: Rodopi, 1994. es_ES
dc.relation.references Gombricht, Ernst. The sense of order: A Study in the Psychology of Decorative Art. Ithaca; New York: Cornell University Press, 1979. es_ES
dc.relation.references Gravagnuolo, Benedetto. Adolf Loos. Theory and Works. Preface by Aldo Rossi. Translated by C.H. Evans. Milan: Idea Books, 1982. es_ES
dc.relation.references Harries, Karsten. The Broken Frame. Washington: The Catholic University of America Press, 1989. es_ES
dc.relation.references Lloyd Wright, Frank. Writings and Buildings. Nueva York: Meridian Books, The World Publishing Company, 1960. es_ES
dc.relation.references Loos, Adolf. Escritos I. 1897/1909. Translated by Alberto Estévez, Josep Quetglas, Miquel Vila. Madrid: El Croquis Editorial, 1993. es_ES
dc.relation.references Loos, Adolf. Escritos II. 1910/1932. Translated by Alberto Estévez, Josep Quetglas, Miquel Vila. Madrid: El Croquis Editorial, 1993. es_ES
dc.relation.references Marx, Karl. Early writings. Introduced by Lucio Colletti. Translated by Rodney Livingstone and Gregor Benton. London: Penguin Books, 1975. es_ES
dc.relation.references Semper, Gottfried. Der Stil in den technischen und tektonischen Künsten oder praktische Ästhetik. Frankfurt am Main, 1860. es_ES
dc.relation.references Simmel, Georg. Untersuchungen über die formen der Vergesellschaftung. Berlin: Duncker & Humblot, 1908. es_ES
dc.relation.references Veblen, Thorstein. The Theory of the Leisure Class. An Economic Study of Institutions. New York: Macmillan Company, 1899. es_ES
dc.relation.references Venturi, Robert. "Diversidad, adecuación y representación en el historicismo, o plus ça change…/ con un alegato a favor del motivo repetitivo en arquitectura...". In Venturi, Rauch & Scott Brown. Barcelona: Gustavo Gili, 1986. es_ES
dc.relation.references Wagner, Otto. Die Baukunst unserer Zeit: dem Baukunstjünger ein Führer auf diesem Kunstgebiete. Viena: A. Schroll, 1914. es_ES
dc.relation.references Walzer, Michael. Spheres of Justice. A defense of pluralism and equality. USA: Basic Books Inc, 1983. es_ES
dc.relation.references Zevi, Bruno. Sapere vedere l'architettura. Torino: Piccola Biblioteca Einaudi, 1948. es_ES
dc.relation.references Zevi, Bruno. Saber ver la arquitectura. Translated by Cino Calcaprina y Jesús Bermejo Goday. Barcelona: Poseidon, 1976. es_ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record