Resumen:
|
In the present work a study has been conducted of a Mater Dolorosa, of New Spanish tradition, dated in the XVIIIth century,and attributed to the Mexican Miguel Cabrera (1695-1768). It is a painting made in oils on canvas. ...[+]
In the present work a study has been conducted of a Mater Dolorosa, of New Spanish tradition, dated in the XVIIIth century,and attributed to the Mexican Miguel Cabrera (1695-1768). It is a painting made in oils on canvas. We should emphasize its small format and the presence of some unique data in the frame, like the type of wood and the configuration of its format.
The painting comes from the western iconographic tradition associated with the scenes of the Virgin such as: Ecce Mater tua. It is about the representation of the mother of Jesus at the foot of the cross in front of her crucified son and beside San Juan Evangelist Virginem iuxta crucem.
A specific intervention proposal has been completed, encompassing the historical study of the work and its author, geographically and stylistically contextualized, as well as an exhaustive technical study and its conservation status study.
With the present work and its intervention, the importance of an unpublished painting of one of the most outstanding painters of the new Spanish panorama of the XVIII century has been recognized.
[-]
En el presente trabajo se ha realizado el estudio de una Mater Dolorosa, de tradición novohispana, fechada en el siglo XVIII y atribuida al pintor mexicano Miguel Cabrera (1695-1768). Se trata de una pintura realizada al ...[+]
En el presente trabajo se ha realizado el estudio de una Mater Dolorosa, de tradición novohispana, fechada en el siglo XVIII y atribuida al pintor mexicano Miguel Cabrera (1695-1768). Se trata de una pintura realizada al óleo sobre lienzo. En la que cabe destacar su pequeño formato y algunas singularidades en el bastidor, cómo el tipo de madera y su ensamblaje.
La pintura hunde sus raíces en la tradición iconográfica occidental vinculada con las escenas de la Virgen como: Ecce Mater tua. Se trata de la representación de la madre de Jesús al pie de la cruz ante su hijo crucificado y junto a San Juan Evangelista, Virginem iuxta crucem.
Se ha llevado a término una intervención específica, englobando el estudio histórico de la obra y de su autor, contextualizándolos geográfica y estilísticamente, así como un estudio técnico y del estado de conservación de la obra.
Con el presente trabajo y su intervención, se ha puesto en valor una pintura inédita de uno de los pintores más destacados del panorama novohispano del siglo XVIII.
[-]
|