Resumen:
|
[EN] This article aims to present the results of a project whose objective is to develop a teaching strategy for the development of R + D + I competences in university students, through the development of prototypes ...[+]
[EN] This article aims to present the results of a project whose objective is to develop a teaching strategy for the development of R + D + I competences in university students, through the development of prototypes associated with the productive areas of a given region, based on the Neoschumpeterian evolutionary theory, the integrative approach to creativity, the processes of the entrepreneurial spirit with a humanistic approach and the theory of models of technological innovation and business innovation, as well as the analysis of different strategies to promote innovation and entrepreneurship as Junior Achievement Worldwide, Network For Teaching Entrepreneurship (NFTE), Innovacient, among others. The project was developed in six phases, with 60 work teams, obtaining 60 functional prototypes, distributed in the following categories: 8 Agroindustry and food Service, 8 APPS and Software development, 8 Biotechnology, 15 Energies for the future, 7 of social innovation, 7 of new materials for construction, and 7 of Robotic. The most used techniques were Scaper-QFD-Triz for tangible prototypes; Desing Thinking for innovative ideas in services and Agile Methodology for APPs and software.
[-]
[ES] Existe una cantidad significativa de técnicas de creatividad y apoyo al prototipado que han sido aplicadas con éxito en la industria. Sin embargo, lacarenciade evidencia empírica sobre su utilización en ...[+]
[ES] Existe una cantidad significativa de técnicas de creatividad y apoyo al prototipado que han sido aplicadas con éxito en la industria. Sin embargo, lacarenciade evidencia empírica sobre su utilización en sistemas educativos motiva el presente trabajo cuyo objetivo principal consiste en divulgar los resultados de una experiencia de innovación docente para la consolidación de una cultura de I+D+i, mediante la cual se evaluaron las preferencias de utilización de las técnicas de creatividad y prototipado en grupos de innovación preuniversitarios, integrados por estudiantes, docentes y asesores externos. Para ello se tomóuna muestra de 60 grupos que desarrollaron 60 proyectos de innovación en diferentes líneas y modelos análogos de gestión de la innovación tecnológica, evaluándose la frecuencia de uso y combinación de técnicas. Los resultados de la experiencia muestran diferencias de uso en relación al modelo de gestión y a la línea de desarrollo seleccionada por los grupos, asimismo, se observó que las técnicas de creatividad másutilizadas fueron lluvias de ideas y Phillps 66, mientras que para prototipado fueron TRIZ y QFD para prototipos tangibles y Desing Thinking y Metodología ágil para prototipos de servicios.
[-]
|