[EN] Archaeological heritage is presented as a driven force of tourism in Mediterranean destinations. To obtain a balance between heritage conservation and tourism development is a challenge to achieve in ...[+]
[EN] Archaeological heritage is presented as a driven force of tourism in Mediterranean destinations. To obtain a balance between heritage conservation and tourism development is a challenge to achieve in most of heritage destinations. For this, it is proposed to grant to strategic communication through the Information and Communications Technology(ICT) greater valuation whether appropriate objectives are assigned beyond promotional or informative. Thus, this research work is devoted to identifying the capacities for strategic communication of three tourist and cultural heritage websites of Cartagena (Murcia, Spain) through a methodological analysis and evaluation resource called “Communicative Efficiency Questionnaire”(CEC).This instrument is based on three analysis criteria and consists of 11 indicators and 36 variables that demonstrate the communication efficiency of ICT and its relationship with tourism. The first analysis criterion focuses its attention on tourism-heritage relations. In this sense, it is concerned with promoting the necessary tools to manage tourism efficiently, responsibly and sustainably based on the local context and the needs of the managed population. The second analysis criterion seeks to know if the heritage site is concerned with the involvement of the stakeholders and local communities in management and that they have the knowledge and professional skills to carry out their work properly. Finally, the third analysis criterion assess whether the website includes interpretative messages that contribute to the appreciation of the public and residents about the heritage. This criterion is developed by six indicators and is very important for the CEC since they focus on the analysis of the importance of the information and its transmission through the websites. The results highlight the potential of strategic communication and the opportunity to attribute it higher uses in touristic and cultural heritage management aspects.
[-]
[ES] El patrimonio arqueológico se presenta como un recurso dinamizador del turismo en los destinos mediterráneos. Obtener un balance equilibrado entre la conservación y el turismo es un reto que alcanzaren la mayoría de ...[+]
[ES] El patrimonio arqueológico se presenta como un recurso dinamizador del turismo en los destinos mediterráneos. Obtener un balance equilibrado entre la conservación y el turismo es un reto que alcanzaren la mayoría de los destinos patrimoniales. Para ello, se plantea conceder a la comunicación estratégica a través de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) mayor valoración si se le asignan objetivos adecuados más allá de los promocionales o informativos. Así, este trabajo de investigación se dedica a identificar las capacidades para la comunicación estratégica de tres sitios web turístico-culturales de Cartagena (Murcia, España) a través de un instrumento metodológico de análisis y evaluación denominado “Cuestionario de Eficiencia Comunicativa” (CEC). Este instrumento está basado en tres criterios de análisis y compuesto por 11 indicadores y 36 variables que vienen a demostrar la eficiencia comunicativa de las TIC y su relación con el turismo. El primer criterio de análisis focaliza su atención en las relaciones turismo-patrimonio. En este sentido, se preocupa por fomentar las herramientas necesarias para gestionar el turismo de forma eficiente, responsable y sostenible basado en el contexto local y las necesidades de la población administrada. El segundo criterio de análisis pretende conocer si el sitio patrimonial se preocupa por la implicación de los actores y las comunidades locales en la gestión y que tengan conocimientos y habilidades profesionales para desarrollar su trabajo adecuadamente. Por último, el tercer criterio de análisis consiste en evaluar si el sitio web incluye mensajes interpretativos que contribuyan al aprecio del público y los residentes sobre el patrimonio. Este criterio está desarrollado por seis indicadores y es muy importante para el CEC ya que se centra en el análisis de la importancia de la información y su transmisión a través de los sitios web. Los resultados ponen de manifiesto el potencial de la comunicación estratégica y la oportunidad de atribuirle usos superiores en aspectos de gestión turística y patrimonial.
[-]
|