Resumen:
|
[EN] This article aims to conceptualize a new communicative paradigm applied to academic
scientific repositories. The publication and the querying of articles, papers, journals, books
and other documents, are an integral ...[+]
[EN] This article aims to conceptualize a new communicative paradigm applied to academic
scientific repositories. The publication and the querying of articles, papers, journals, books
and other documents, are an integral part of the research process. However, the querying
and information visualization process in a scientific academic repository, often proves to be
inefficient, and a hard task, because the wide range of results hardly fits in the user’s specific
subject. In this sense, this paper highlights a problem that emerges from the user’s relationship
with an academic repository of scientific information. In particular, a problem that is related to
the “object content” (results) that best suits the interests/user’s specific subject. However, if we
equate that this information is accessed by a significant number of users with a specific interest
in a topic, and in the course of their research they handle a significant amount of information, it is
then possible to consider the existence of a hierarchical and relational structure of evidences, that
emerges from the relationship established between the various users and their specific interests
and the querying performed. Therefore, it is fundamental to consider the user’s experience and
the leading role that it could represent in filtering information.
The Information Visualization (InfoVis) techniques directed to knowledge networks also
constitutes a fundamental approach. In this sense, this paper presents a brief analysis around
major reference projects, which although based in the metric of article citations (impact factor),
the primary goal lies in the visualization of an extensive citation structure and the relations
established between the different scientific fields. However, based on the modus operandi of
these visualization interfaces, the main objective of this paper is to propose a new approach,
where the filtering and the visualization of information is based in the user’s experience instead
of the usual citation “object” centered approach.
[-]
[ES] Este artículo pretende conceptualizar un nuevo paradigma comunicativo aplicado a
repositorios científicos académicos. La publicación de artículos y consulta como revistas, libros
y otros documentos, son una parte ...[+]
[ES] Este artículo pretende conceptualizar un nuevo paradigma comunicativo aplicado a
repositorios científicos académicos. La publicación de artículos y consulta como revistas, libros
y otros documentos, son una parte integral del proceso de investigación. La búsqueda de la
información en repositorios académicos, a menudo resulta ser ineficiente debido a la amplia
gama de resultados obtenidos, que difícilmente se enmarcan en el campo/temática específica
del usuario. En este sentido, se evidencia una problemática que parte de la relación del
usuario con el repositorio académico de la información científica. La relación de la información
encontrada no siempre es la adecuada para los intereses específicos que el usuario pretende
encontrar. Siendo que esta información se consulta por un gran número de usuarios con un
interés específico en un determinado tema, y éstos en el curso de la búsqueda, manejan una
cantidad significativa de documentos. Sabemos que existe una estructura relacional y jerárquica
que resulta de la interacción entre los diferentes usuarios, sus intereses específicos y la búsqueda
efectuada. De esta manera, es fundamental tener en cuenta la experiencia del usuario y el papel
preponderante que éste podría representar en la filtración de la información.
Las técnicas InfoVis desarrolladas para redes de conocimiento, constituyen una
hipótesis de partida para el problema planteado. Este artículo presenta un análisis breve en
torno a los principales proyectos de referencia, que a pesar de estar basados en un análisis de
citas de artículos fundados en el factor de impacto, presentan como característica principal,
la visualización de patrones entorno a una amplia estructura de citaciones y relaciones entre
las distintas áreas. Con base en el modus operandi de estas interfaces de visualización, este
artículo se propone un nuevo enfoque, para visualizar la información, basada en la experiencia
del usuario en lugar del usual enfoque centrado en “objeto” de la citación.
[-]
|