- -

Educational digital resource for data analysisof Soil Mechanics laboratory tests

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Educational digital resource for data analysisof Soil Mechanics laboratory tests

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Nalon, Gustavo Henrique es_ES
dc.contributor.author Barbosa, Paulo Sergio de Almeida es_ES
dc.contributor.author Nascimento, Walcyr Duarte es_ES
dc.date.accessioned 2018-03-27T08:02:34Z
dc.date.available 2018-03-27T08:02:34Z
dc.date.issued 2018-02-05
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/99806
dc.description.abstract [EN] This work aims to implement and evaluate an interactive educational software that helps Civil Engineering students to perform and analyze the calculations related to different Soil Mechanics laboratory tests. This experience consists of an attempt to incorporate information and communication technologies (ICTs) into the engineering teaching-learning process. The content of the program is distributed into three different modules: “Compaction test”, “Consolidation test”, and “Direct shear test”. Using vector graphics, tables, illustrative figures, animations, equations, tip buttons, and immediate correction of mistakes, the software clarifies the relationship between theoretical concepts and practical laboratory results, instructs the students in the moments of doubt, attracts their interest, and motivates them to achieve the complete data interpretation. Based on the results of an applied evaluation questionnaire, it was observed that most of the students were satisfied with the contents and functionalities of the program. The developed tool can be an inspiration for the creation of new educational software that improve the quality of education in different engineering areas. es_ES
dc.description.abstract [ES] El presente trabajo pretende implementar y evaluar un software educativo interactivo que ayuda a los estudiantes de ingeniería civil a realizar y analizar los cálculos relacionados con los diferentes ensayos de laboratorio de Mecánica de Suelos. Esta experiencia tiene como objetivo incorporar las Tecnologías de Información y Comunicación (TICs) en el proceso de enseñanza y aprendizaje de la ingeniería. El contenido del programa se distribuye en tres módulos diferentes: “Ensayo de compactación”, “Ensayo de consolidación” y “Ensayo de corte directo”. Usando gráficos vectoriales, tablas, figuras ilustrativas, animaciones, ecuaciones, botones de ayuda y corrección inmediata de errores, el software aclara la relación entre conceptos teóricos y resultados prácticos de laboratorio, instruye a los estudiantes en los momentos de duda, atrae su interés y motiva ellos para lograr la interpretación completa de datos. Con base en los resultados de un cuestionario de evaluación, se observó que la mayoría de los estudiantes quedaron satisfechos con los contenidos y las funcionalidades del programa. La herramienta desarrollada puede ser una inspiración para la creación de nuevos programas educativos que mejoren la calidad de la educación en diferentes áreas de la ingeniería. es_ES
dc.description.sponsorship The authors would like to express gratitude to the Civil Engineering Department and to the Geotechnical Laboratory of the Federal University of Viçosa, for the great support to this research. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Software educativo es_ES
dc.subject Tecnologías de Información y Comunicación es_ES
dc.subject Ingeniería Civil es_ES
dc.subject Ensayos de laboratorio es_ES
dc.subject Educational software es_ES
dc.subject Information and Communication Technologies es_ES
dc.subject Civil Engineering es_ES
dc.subject Laboratory tests es_ES
dc.title Educational digital resource for data analysisof Soil Mechanics laboratory tests es_ES
dc.title.alternative Recurso digital educativo para el análisis de datos en un laboratorio de Mecánica de Suelo es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2018-03-27T07:09:04Z
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2018.9140
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Nalon, GH.; Barbosa, PSDA.; Nascimento, WD. (2018). Educational digital resource for data analysisof Soil Mechanics laboratory tests. Modelling in Science Education and Learning. 11(1):43-54. https://doi.org/10.4995/msel.2018.9140 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2018.9140 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 43 es_ES
dc.description.upvformatpfin 54 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 11
dc.description.issue 1
dc.identifier.eissn 1988-3145


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem