Revista sobre la infancia y la adolescencia - No 17 (2019)
Permanent URI for this collection
Tabla de contenidos
Editorial
- Editorial
Artículos
- Los estudiantes como mediadores escolares. La asunción del rol
- La creatividad de género frente al sistema sexo-génerico: Voces de niñxs y adolescentes trans*
- Educar jugando y dialogando. Derechos de la infancia, intencionalidad, familia y lenguaje
- La responsabilidad internacional del Estado mexicano, respecto del maltrato a las niñas, niños y adolescentes
- Análisis de la maternidad subrogada como nueva tecnología en el ámbito biomédico y jurídico-filosófico: avance técnico, retroceso humano
- La tecnología en las relaciones sociales de los jóvenes: campamentos de verano libres de telefonía móvil
Browse
Browsing Revista sobre la infancia y la adolescencia - No 17 (2019) by Issue Date
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- PublicationLos estudiantes como mediadores escolares. La asunción del rol(Universitat Politècnica de València, 2019-10-30) Mozo Llusià, Marta; Armengol Asparó, Maria Carme[ES] Existen numerosos estudios relacionados con el proceso de implantación y funcionamiento de la mediación escolar pero es difícil encontrar literatura relacionada con las condiciones que influyen en la identificación del alumnado mediador con su rol. El objetivo del estudio es identificar los aspectos clave que intervienen en el proceso de formación del rol del alumnado mediador (tercero y cuarto de Educación Secundaria Obligatoria). Al final del artículo se presenta un decálogo dirigido a la coordinación de mediación, en este sentido. Utilizando el método de Estudio de Casos Múltiples (cinco centros de secundaria obligatoria de Cataluña), partiendo de la idea de que los factores que influyen en la identificación con el rol mediador son la autopercepción, la formación, la experiencia en mediación, el apoyo de los diferentes agentes y la organización del servicio. Se administra un cuestionario a todos los alumnos mediadores de los cinco centros y a los coordinadores de mediación y, se realiza un focus group con 10 alumnos mediadores para profundizar y contrastar los resultados iniciales.Los resultados apuntan que el alumnado se siente mediador y desarrolla un sentimiento de pertinencia cuando pasan a formar parte del servicio. Se sienten seguros cuando compañeros y profesores reconocen su función mediadora. Destacan la figura del coordinador como la más importante en el proceso de identificación y, el funcionamiento del propio servicio de mediación. Las conclusiones también presentan el decálogo de aspectos que deben darse en los centros de educación secundaria obligatoria para potenciar la asunción del rol del alumnado mediador.
- PublicationEducar jugando y dialogando. Derechos de la infancia, intencionalidad, familia y lenguaje(Universitat Politècnica de València, 2019-10-30) Saneleuterio, Elia; Alonso-Stuyck, Paloma; García-Ramos, David[EN] The article reviews the rights that contribute to the achievement of a happy life from childhood and seizes on the key elements that seek dignity in order to develop happiness. First, the role of the family in setting up personal identity and security, and in establishing personal relationships. Second, the integral personal training and the education in the development of the critical sense and freedom for responsible exercise, as well as the ability to understand, express and communicate to improve or overcome problematic situations. Finally, gambling, as a basic tool of enjoyment in childhood, and, at the same time, learning in the two previous domains, sometimes unique complement or cornerstone that completes the process. The fact that the children’s rights are expressed through a convention is a fundamental step, since this implies the obligation of compliance by the responsible entities, especially the family, an ideal place for the development of children. Access to playful enjoyment, developed in appropriate educational environments, is an inalienable right to learn the language of happiness, which no person can violate, and no one should ignore. Promoting healthy family educational styles would be a simple way to extend protected social scenarios to the rest of the social spheres, where childhood would grow up with all the guarantees in healthy harmony.
- PublicationLa tecnología en las relaciones sociales de los jóvenes: campamentos de verano libres de telefonía móvil(Universitat Politècnica de València, 2019-10-30) García-Vidal, Marcos; Ortega-Navas, Mª del Carmen; Oveja Álvarez, María Jesús[EN] Today's society has suffered, in the last two decades, a real revolution in the way of communicating and relating through new technologies. If there is a sector of the population in which the use of new technologies has penetrated with special depth, this is that of young people. The mobile phone has become for them an essential tool, almost an extension of themselves, through which they are permanently in touch, exchange messages, share photos and videos and relate to each other through social networks. The main objective of this research was to find out the perception of a group of young people who have participated in a free-time socio-educational activity, - summer camp - by limiting the use of mobile telephony during a pre-established time interval. The chosen method has been analytical-descriptive of transversal character. The sample of the study is composed of 38 young people, out of a total of 50, in the framework of a summer camp lasting fifteen days. The range age of the participants is between 8 and 16 years. The data was collected by an ad-hoc instrument structured in two blocks: sociodemographic- mobile phone uses. Regarding the measurement techniques used, they were quantitative, focusing on the study of means, frequencies and standard deviations of the data obtained. Among the most outstanding results there is a low perception of risk regarding potential conflicts arising from the use of mobile phones. The answers found have allowed us to consider that more actions and recommendations are necessary to provide all children and young people with affordable access to new technologies.
- PublicationLa responsabilidad internacional del Estado mexicano, respecto del maltrato a las niñas, niños y adolescentes(Universitat Politècnica de València, 2019-10-30) Elizalde Castañeda, Rodolfo Rafael; Flores López, Norma Patricia[EN] In this document an analysis is carried out on the international responsibility of the Mexican State as a result of the breach of its constitutional and conventional obligations before the mistreatment of girls, boys and adolescents by those who exercise parental authority or are in direct care of them. Likewise, the bodies responsible for sanctioning these behaviors are analyzed. A study on the applicable international and national legislation is also carried out. Like any academic and scientific approach that allows us to investigate, analyze and understand reality to try to change it, we use the “optimistic” theory of human rights, also known as an ideal theory, which has its origin in natural law, but, confronting it with the "Critical pessimistic", or controversial, theory that has historically been derived from that same model. Without omitting the background part, we study this study based on the constitutional reform of June 10, 2011, which establishes the obligation of the State itself to promote, respect, protect and guarantee human rights, as well as prevent, investigate, sanction and repair their violations.
- PublicationAnálisis de la maternidad subrogada como nueva tecnología en el ámbito biomédico y jurídico-filosófico: avance técnico, retroceso humano(Universitat Politècnica de València, 2019-10-30) Castellanos Claramunt, Jorge[EN] Surrogate motherhood is a question that has appeared in recent times, with increasing incidence, at present. The economic, political and media powers have brought a strictly technical concept to the public in order to familiarize them with this technique. This strategy has been based on the natural tendency to consider that any technological advance is good in itself, so that they have not been reviewed and made available to the citizens, in a reasonable manner, none of the issues that should be dealt with this technique. Thus, it is worth making a study of the regulations and jurisprudence of the assumptions that have been taking place and considering the reality that this formulation implies not only for the plaintiffs of this form of reproduction, but also from the prism of the woman who is going to create the child, as well as the position in which the child will remain after this process. The dignity of both the biological mother and that of the child discourages carrying out this type of practice since it only tries to satisfy an alleged right to be a father or mother, a right that has no legal consistency, since for this purpose other rights of perversion are perverted. The subjects involved and, especially, the dignity of both the pregnant mother and the child resulting from the process is passed over.
- PublicationEditorial núm. 17(Universitat Politècnica de València, 2019-10-30) Cabedo Mallol, Vicente; Ramón Fernández, Francisca; Facultad de Administración y Dirección de Empresas; Departamento de Urbanismo; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Agronómica y del Medio Natural[ES] Sin resumen
- PublicationLa creatividad de género frente al sistema sexo-génerico: Voces de niñxs y adolescentes trans*(Universitat Politècnica de València, 2019-10-30) Gallardo Nieto, Elena María; Espinosa Spínola, María[ES] En este artículo vamos a reflexionar sobre la manera en la que se construye el género en nuestra sociedad y sobre cómo dicha construcción es interiorizada y/o contestada por la infancia con creatividad de género. En este sentido consideramos que transgredir un sistema binario rígido de sexo/género y no responder a los mandatos socioculturales establecidos conlleva para esta niñez experimentar ciertas formas de violencia que recae sobre sus cuerpos. La finalidad de la investigación que presentamos es, por una parte, conocer la forma en la que la infancia con creatividad de género representa el sistema sexo-género desde su subjetividad y, por otra parte, mostrar las diferentes expresiones de violencia que se encarnan en sus cuerpos cuando no responden al género cis asignado en su nacimiento. El enfoque metodológico que hemos utilizado ha sido el estudio de casos y las principales técnicas de recogida de información: las entrevistas y las redacciones. La duración de la investigación ha sido de dos años, iniciando en el año 2015 y finalizando en el 2017. Lxs sujetxs que han participado en la misma han sido cinco niñxs trans* de edades comprendidas entre los nueve y los dieciséis años. Todxs ellxs residentes en la Comunidad Autónoma de Andalucía, España.