EGA. Vol 22, No 30 (2017): Conversando con ... Juhani Pallasmaa

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Tabla de contenidos



Reseñas



Artículos

  • Conversando con... Juhani Pallasmaa
  • Diagramas: del ISOTYPE al GIF. Notas para una didáctica del análisis gráfico de la arquitectura
  • Paradigma gráfico para la arquitectura actual
  • La infraestructura espacial de Yona Friedman. La utopía dibujada
  • Eric Mendelsohn: lugar, exigencias y expresión en el Centro Médico Universitario Hadassah en Monte Scopus (Jerusalén)
  • Paneles aleatorios: la genialidad de los módulos de Athos Bulcão
  • Restricciones e ideación arquitectónica. Contenedores configurales y reversiones
  • El modelo matérico como herramienta proyectual en los alumnos de la Escuela de Arquitectura de la Universidad de Talca.
  • La cúpula de la iglesia de San Miguel de Almazán dibujada
  • Nuevos levantamientos y documentos de archivo para el conocimiento de los bienes arquitectónicos: la construcción en el siglo XVII de un nuevo vestíbulo en el Convento-Santuario de San Francisco de Paula (Paula-Italia)
  • La construcción del convento de san Carlino alle Quattro Fontane: algunas notas sobre la historia y la génesis de la fábrica borrominiana
  • Patrimonio arquitectónico, "slum" y autoconstrucción. Estrategias contemporáneas de remodelación: El entorno de Santa Caterina en Barcelona como caso de estudio
  • La estereotomía de las claves en el gótico primitivo europeo: diferentes diseños geométricos y soluciones constructivas
  • Las bóvedas cilíndricas y su evolución hasta las cáscaras cilíndricas largas de cubierta de Félix Candela. Análisis geométrico y mecanico
  • Restitución gráfica de un ejemplo de paisaje industrial lineal: la carretera Andoain-Urnieta
  • Análisis y generación de cartografías historiográficas en el estudio de la evolución de la forma urbana: el caso de la ciudad de Teruel
  • Pervivencia de la representación tridimensional en las cartografías urbanas
  • Como pez en el agua. Reflexiones sobre dibujo y pensamiento
  • Crítica del análisis geométrico realizado por Ulf Linde acerca de la obra de Marcel Duchamp
  • El poeta Moreno Villa pintor


Separata

  • Barrio Periodistas, Valencia


Aproximación histórica al dibujo de arquitectura en España en el siglo XX

  • Los dibujos de proyecto de J.L. Sert para la fundación Joan Miro de Barcelona

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Recent Submissions

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  • Publication
    Patrimonio arquitectónico, "slum" y autoconstrucción. Estrategias contemporáneas de remodelación: El entorno de Santa Caterina en Barcelona como caso de estudio
    (Universitat Politècnica de València, 2017-07-14) Font Basté, Gloria; Bigas Vidal, Montserrat; Li, Ying; Bravo Farré, Luis; Li, Gaoli; Zhang, Yimeng
    [EN] The article analyzes an urban regeneration project in the historic old city center of Barcelona.Given the unsatisfactory outcome of all previous interventions on similar cases, the key decision here was to proceed according to an alternative strategy which would produce a proper response to some historical users vindications for the neighborhood regeneration such as maintaining the main essential features which have historically determined the site’s character, as well as showing some respect for the historic memory of the inhabitants. Here, architectural design substitutes the usual urban planning tools both in previous analysis and exploration stages. Its starting point ignores all current regulations and only at the final stage, once the proper effectiveness of the project has been checked, those planning regulations are adapted to include the specificities of the new design. In this way, the usual design process sequence is inverted, so to avoid the frequent mistakes which occur due to excessive rigidity and lack of sensitivity in current urban planning regulation procedures when it comes to deal with so complex realities. In the initial analysis we give priority to all the graphic, sensitive, perceptive and experiential aspects. The article also introduces some unpublished materials from Enric Miralles’ studio, author of the Santa Caterina urban planning project.
  • Publication
    Los dibujos de proyecto de J.L. Sert para la fundación Joan Miro de Barcelona
    (Universitat Politècnica de València, 2017-07-14) Granell Trias, Enrique; Redondo Domínguez, Ernest
    [EN] osep Lluís Sert is one of the most prestigious Spanish architects in the world. After several years of exile, he returned to Spain occasionally in the 1950s. Projects such as the Maeght Foundation, Saint Paul de Vence, the study of Joan Miró in Mallorca, and the Miró Foundation in Barcelona originated inthat period. This study undertakes a formal analysis of the building composition and graphic expressionof Sert’s sketches for the Miró Foundation within the context of his personal relationship with Joan Miró and Joan Prats and in contrast with some of his other works. By examining Sert`s drawing patterns we can concludethat he was always faithful to such patterns and maintained a perfect synthesis between the rational idea of architecture and its graphic expression.
  • Publication
    Barrio Periodistas, Valencia
    (Universitat Politècnica de València, 2017-07-14) Barros Da Rocha Costa, Hugo A; Departamento de Expresión Gráfica Arquitectónica; Escuela Técnica Superior de Arquitectura; Instituto Universitario de Restauración del Patrimonio
    Hugo Barros Costa, 2017Bolígrafo uni-ball + Pentel brush penen Muji sketchbook, 332x342 mm
  • Publication
    El poeta Moreno Villa pintor
    (Universitat Politècnica de València, 2017-07-14) González Presencio, Mariano; García Alonso, Marta
    [EN] José Moreno Villa fue un escritor, crítico de arte y pintor que dirigió la revista Arquitectura entre 1927 y 1933, realizando una extraordinaria labor de divulgación de la arquitectura moderna. El artículo pretende recordar al personaje, testigo y protagonista de la actividad de la vanguardia en España, a partir de un pequeño artículo publicado en A. C. acompañado de la reproducción de dos de sus cuadros, en el que incidía en las relaciones entre pintura y arquitectura desde una posición original y heterodoxa
  • Publication
    Crítica del análisis geométrico realizado por Ulf Linde acerca de la obra de Marcel Duchamp
    (Universitat Politècnica de València, 2017-07-14) Franco Taboada, Manuel
    [EN] This study calls into question the geometric explanation given by Ulf Linde in 1977 for two of the artworks of Marcel Duchamp (1887-1968), Bride (La Mariée, 1912) and the Large Glass (Grand Verre, 1915-1923). In the analysis of the first of these, Linde succeeds in diagnosing that the work follows golden ratio proportions, albeit with incorrect mathematical expressions. With the second artwork, the analysis seems to me unsound, since he does not mention the measurements from which the study begins. Because of this, and as proof, I carry out the same analysis as Linde applied to the Large Glass, but starting from the measurements given by Duchamp, finding that despite being very close, they do not correspond to a golden ratio.