Torre Martínez, María Rocío de la
Loading...
Organizational Units
Organizational Unit
Organizational Unit
Organizational Unit
Job Title
ORCID
Panorama page
person.page.panorama
Name
Email Address
11 results
Search Results
Now showing 1 - 10 of 11
- PublicationMetodología para el diseño de actividades de simulación en el área de organización de empresas. Empresa de montaje de enchufes(Editorial Universitat Politècnica de València, 2024-12-20) Andrés Navarro, Beatriz; Mengual Recuerda, Ana; Torre Martínez, María Rocío de la; Sempere Ripoll, María Francisca; Juárez Varón, David; Departamento de Organización de Empresas; Departamento de Ingeniería Mecánica y de Materiales; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Instituto Universitario de Investigación de Tecnología de los Materiales de la UPV; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Grupo de Cluster Innovación[ES] El proceso de enseñanza-aprendizaje no es unidireccional, profesor-alumno. Los alumnos necesitan aplicar los conceptos que se imparten en la teoría en un escenario lo más realista posible. La presente comunicación describe con detalle la metodología usada para el diseño de actividades de simulación en el área de organización de empresas. Se trata del diseño de “Simulación de una empresa de montaje de enchufes”, en el que se implementarán metodologías activas de aprendizaje en el contexto de la asignatura de Organización de Empresa, que se imparte en el Grado de Ingeniería Eléctrica. El objetivo es desarrollar actividades dinámicas de aula que simulen la actividad de una empresa de montaje de enchufes en la que los alumnos experimenten los problemas de organización de empresa y los resuelvan aplicando los conceptos teóricos. La metodología propuesta se desarrolla en 10 fases: (i) Definir objetivos y resultados de aprendizaje, (ii) Diseñar y desarrollar actividades, (iii) Crear material, (iv) Programar sesiones, (v) Diseñar el Lessons en PoliformaT, (vi) Definir criterios de evaluación, (vii) Implantar simulación, (viii) Consolidar simulación, (ix) Llevar a cabo el seguimiento e implantación de mejoras, (x) Difundir resultados, (xi) Cronograma.
- PublicationAprendizaje de conceptos de Localización de Instalaciones a través de un juego de fuga.(EscuelaTécnica Superior de Ingeniería del Diseño. Universitat Politècnica de València, 2022-07-22) Andrés Navarro, Beatriz; Sempere Ripoll, María Francisca; Torre Martínez, María Rocío de la; Departamento de Organización de Empresas; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Grupo de Cluster Innovación; Instituto de Ciencias de la Educación, Universitat Politècnica de València[ES] Este artículo describe la aplicación de la gamificación para el aprendizaje de los problemas de Localización de Instalaciones en la asignatura de Organización de Empresas, de los grados de ingeniería de la Universitat Politècnica de València (UPV). El principal objetivo es facilitar al alumno una experiencia de aprendizaje basada en el juego, que le motive y le conduzca al aprendizaje de conceptos a través de un ¿juego de fuga¿.
- PublicationThe role of simulation and serious games in teaching concepts on circular economy and sustainable energy(MDPI AG, 2021-02) Torre Martínez, María Rocío de la; Onggo, Bahkti S.; Corlu, Canan G.; Nogal, Maria; Juan Pérez, Ángel Alejandro; Departamento de Organización de Empresas; Departamento de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Erasmus+; European Commission; Agencia Estatal de Investigación; Ministerio de Ciencia e Innovación[EN] The prevailing need for a more sustainable management of natural resources depends not only on the decisions made by governments and the will of the population, but also on the knowledge of the role of energy in our society and the relevance of preserving natural resources. In this sense, critical work is being done to instill key concepts-such as the circular economy and sustainable energy-in higher education institutions. In this way, it is expected that future professionals and managers will be aware of the importance of energy optimization, and will learn a series of computational methods that can support the decision-making process. In the context of higher education, this paper reviews the main trends and challenges related to the concepts of circular economy and sustainable energy. Besides, we analyze the role of simulation and serious games as a learning tool for the aforementioned concepts. Finally, the paper provides insights and discusses open research opportunities regarding the use of these computational tools to incorporate circular economy concepts in higher education degrees. Our findings show that, while efforts are being made to include these concepts in current programs, there is still much work to be done, especially from the point of view of university management. In addition, the analysis of the teaching methodologies analyzed shows that, although their implementation has been successful in favoring the active learning of students, their use (especially that of serious games) is not yet widespread.
- PublicationHow do university libraries contribute to the research process?(Elsevier, 2024-09) Alfaro Jiménez, Soledad; Berbegal-Mirabent, Jasmina; Torre Martínez, María Rocío de la; Departamento de Organización de Empresas; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas[EN] This study uncovers how university libraries contribute to research processes conducted at universities. To do so, a bibliometric and systematic analysis of the literature is presented. The review shows that the line of research on university libraries and their contribution to research is a fragmented field in constant development, with a marked tendency toward the use of qualitative methods and case studies. The original value of this work lies in the creation of a thematic map and a thematic-temporal evolutionary scheme that allows us to understand the main perspectives from which the role of libraries in supporting research activities has been approached. Three time periods that reflect different terms in the conceptualisation of the library are characterised. The study concludes with recommendations, including indications for future research that should consider larger and more diverse samples, involve researchers as the object of study and consider applying quantitative or mixed methods.
- PublicationSimulation, optimization, and machine learning in sustainable transportation systems: Models and applications(MDPI AG, 2021-02) Torre Martínez, María Rocío de la; Corlu, Canan G.; Faulin, Javier; Onggo, Bahkti S.; Juan Pérez, Ángel Alejandro; Departamento de Organización de Empresas; Departamento de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Erasmus+; European Commission; Agencia Estatal de Investigación; Ministerio de Ciencia e Innovación[EN] The need for effective freight and human transportation systems has consistently increased during the last decades, mainly due to factors such as globalization, e-commerce activities, and mobility requirements. Traditionally, transportation systems have been designed with the main goal of reducing their monetary cost while offering a specified quality of service. During the last decade, however, sustainability concepts are also being considered as a critical component of transportation systems, i.e., the environmental and social impact of transportation activities have to be taken into account when managers and policy makers design and operate modern transportation systems, whether these refer to long-distance carriers or to metropolitan areas. This paper reviews the existing work on different scientific methodologies that are being used to promote Sustainable Transportation Systems (STS), including simulation, optimization, machine learning, and fuzzy sets. This paper discusses how each of these methodologies have been employed to design and efficiently operate STS. In addition, the paper also provides a classification of common challenges, best practices, future trends, and open research lines that might be useful for both researchers and practitioners.
- PublicationOptimizing ride-sharing operations in smart sustainable cities: Challenges and the need for agile algorithms(Elsevier, 2021-03) do C. Martins, Leandro; Torre Martínez, María Rocío de la; Corlu, Canan G.; Juan Pérez, Ángel Alejandro; Masmoudi, Mohamed A.; Departamento de Organización de Empresas; Departamento de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Escuela Politécnica Superior de Alcoy[EN] Mobility solutions like ride-sharing and carpooling are becoming popular in many urban and metropolitan areas around the globe. These solutions, however, create many operational challenges that need to be solved in order to make them more efficient and sustainable in time, e.g.: determining the number and location of parking slots, finding the optimal routes in terms of time or emissions, or developing synchronized schedules among ride-sharing users. This paper provides an updated review on car-sharing optimization studies (including ride-sharing and carpooling), compares different analytical approaches in this research area, and discusses the emerging concept of 'agile' algorithms as one of the approaches that might contribute to deal with the requirements of large-scale and dynamic car-sharing optimization problems.
- PublicationCombining symbiotic simulation systems with enterprise data storage systems for real-time decision-making(Taylor & Francis, 2021-02-07) Onggo, B.S.; Corlu, Canan G.; Juan Pérez, Ángel Alejandro; Monks, Thomas; Torre Martínez, María Rocío de la; Departamento de Organización de Empresas; Departamento de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; European Commission[EN] A symbiotic simulation system (S3) enables interactions between a physical system and its computational model representation. To support operational decisions, an S3 uses real-time data from the physical system, which is gathered via sensors and saved in an enterprise data storage system (EDSS). Both real-time and historical data are then used as inputs to the different components of an S3. This paper proposes a generic system architecture for an S3 and discusses its integration within EDSSs. The paper also reviews the literature on S3 and analyses how these systems can be used for real-time decision-making.
- PublicationA biased-randomized discrete-event heuristic for coordinated multi-vehicle container transport across interconnected networks(Elsevier, 2022-10-01) Arnau, Quim; Barrena, Eva; Panadero, Javier; Torre Martínez, María Rocío de la; Juan Pérez, Ángel Alejandro; Departamento de Organización de Empresas; Departamento de Estadística e Investigación Operativa Aplicadas y Calidad; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Erasmus+; Ministerio de Ciencia e Innovación; Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades[EN] Modern transport systems are not only large-scale but also highly dynamic, which makes it difficult to optimize by just employing classical methods. This paper analyzes a realistic and novel problem within the Physical Internet initiative which consists of container transportation throughout a spoke-hub network. Containers need to be transported from their origin locations to their final destinations on or before a given deadline, and they can be temporarily stored in network hubs. Each truck can move one container at a time from one hub to another, containers can be transported by different trucks during their path from their origin to their destination, and drivers need to be back at their starting points in due time. A deterministic heuristic, based on discrete-event simulation, is proposed as a first step to address the intrinsic dynamism of this time-evolving system. Then, in a second step, a biased-randomized version of this heuristic is incorporated into a multi-start framework (BR-MS) to generate better solutions. Next, our methodology is extended to a iterated local search (ILS) framework. Finally, a two-stage algorithm, combining both the BR-MS and the ILS frameworks is proposed. Several computational experiments have been carried out on a set of new benchmark instances, adapted from real road networks, to illustrate the problem and compare the performance of the different solving approaches.
- PublicationIntegración de equipos de trabajo a través de dinámicas Team Charter en estudiantes universitarios(Editorial Universitat Politècnica de València, 2024-12-20) Mengual Recuerda, Ana; Juárez Varón, David; Andrés Navarro, Beatriz; Torre Martínez, María Rocío de la; Departamento de Organización de Empresas; Departamento de Ingeniería Mecánica y de Materiales; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Instituto Universitario de Investigación de Tecnología de los Materiales de la UPV; Escuela Politécnica Superior de Alcoy[ES] Actualmente, la cooperación en equipo es una habilidad indispensable en el entorno laboral. Es evidente que cuando los integrantes de un equipo están comprometidos con los objetivos de la empresa, los resultados suelen ser sobresalientes. Por ello, es crucial que los miembros de la comunidad universitaria reconozcan que el aprendizaje se ve enormemente favorecido por el trabajo en equipo. A través de técnicas grupales, los estudiantes pueden desarrollar habilidades sociales, directivas y cognitivas, así como competencias que los preparan para enfrentar diferentes dinámicas grupales en su trayectoria académica y profesional. Existe una relación significativa entre la calidad de los principios y valores establecidos por los equipos, dentro de un Team Charter, y sus estrategias de rendimiento, de manera que los equipos que tienen altos niveles en ambas características tienden a mostrar un rendimiento sostenidamente alto. Este artículo propone una dinámica de grupo que busca fomentar una mayor participación e integración de todos los estudiantes, permitiéndoles desde el inicio del curso definir su propio equipo de trabajo para todo el período docente, basándose en sus propios valores como equipo y normas de trabajo
- PublicationActive learning methodologies at the university classroom(IATED, International Association of Technology, Education and Development, 2022-07-04) Andrés Navarro, Beatriz; Sempere Ripoll, María Francisca; Esteso Álvarez, Ana; Torre Martínez, María Rocío de la; Departamento de Organización de Empresas; Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción; Escuela Técnica Superior de Ingeniería Industrial; Escuela Politécnica Superior de Alcoy; Escuela de Doctorado; Grupo de Cluster Innovación; Universitat Politècnica de València; Instituto de Ciencias de la Educación, Universitat Politècnica de València[EN] This paper identifies a set of active learning methodologies, which have in common the consideration of the emotion as a key element for learning. Active learning methodologies are not only intended to awaken emotions but also taught with emotion (Sempere-Ripoll and Rodriguez-Villalobos, 2019). To this extent, different teaching methodologies are used that complement each other, leading to reinforce and consolidate learning. Accordingly, the main aim of this work is to review the different active learning methodologies that can be applied at the university classroom.