Resumen:
|
[EN] Mies van der Rohe assumed the temporary architectures as an authentic experimentation workshop, the setting where he theonzed. tested and modeled the concepts he was later adding remaking and discarding in his permanent ...[+]
[EN] Mies van der Rohe assumed the temporary architectures as an authentic experimentation workshop, the setting where he theonzed. tested and modeled the concepts he was later adding remaking and discarding in his permanent buildings. This progressive learning, developed between 1926 and 1927 was done jointly with Lilly Reich as a result of a teamwork barely analyzed by the critic from the point of víew of the possible teachings exercised by the designer. She contributed with ideas that Mies interpreted and incorporated in his search towards the essence of architecture.
The article values these influences derived resulting from the collaboration among professionals as a method more linked to the architectonic learning; learning that is. to everyone's knowledge, not limited to the architect's school period. But transcends and evo/ves during the architect's career. influences, that when it comes to the concrete case of Mies cannot be directly extrapolated, but interpreted. They were part of his formation. lnfluences that got to mythicize a great deal of interiors, understood by many as exclusive/y Miesians.
[-]
[ES] Las arquitecturas temporales supusieron para Mies van der Rohe un auténtico taller de experimentación, el escenario donde teorizó, ensayó y maquetó los conceptos que fue añadiendo, reconvirtiendo y descartando en sus ...[+]
[ES] Las arquitecturas temporales supusieron para Mies van der Rohe un auténtico taller de experimentación, el escenario donde teorizó, ensayó y maquetó los conceptos que fue añadiendo, reconvirtiendo y descartando en sus edificios permanentes. Este aprendizaje progresivo, desarrollado entre 1926 y 1927, fue realizado en colaboración con Lilly Reich, a partir de un trabajo en equipo, poco analizado por la crítica desde el punto de vista de las posibles enseñanzas ejercidas por la diseñadora. Ella aportó ideas que Mies interpretó e incorporó en su búsqueda hacia la esencia de la arquitectura. El artículo pone en valor estas influencias derivadas de la colaboración entre profesionales como un método más dentro del aprendizaje arquitectónico; aprendizaje que, por todos es sabido, no se limita al periodo de formación del arquitecto, sino que transciende y evoluciona durante toda su carrera. Influencias, que aunque en el caso concreto de Mies no pueden extrapolarse de un modo directo, sino interpretado, fueron parte de su formación. Influencias que lograron mitificar un gran número de interiores, entendidos por la mayoría como exclusivamente miesianos.
[-]
|