Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Cabassut, Richard | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-04-19T10:03:20Z | |
dc.date.available | 2018-04-19T10:03:20Z | |
dc.date.issued | 2013-06-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/100645 | |
dc.description.abstract | [EN] Recommendations of European parliament and Rocard‘s report invite to develop the teaching of modelling. The European Commission programmes like LEMA, PRIMAS and STEAM support the development of resources, training and research on the teaching of modelling. We will study European examples about the teaching of modelling, from secondary and tertiary education and from pre-service and in-service teachers training. They point the different levels of determination and the different didactic questions related to students and teachers practices and to mathematical and didactical organisations. The example of the European program LEMA illustrates a teacher training course on modelling and the difficulties to implement a teaching of modelling. We will present some recent results of research bringing challenges for the teaching of modelling. The idea of this talk is to take examples in Europa about the teaching of modelling in order to reflect on this teaching. In a first time we will browse the institutional context from global to local where the teaching of modelling takes place by giving examples from Europe. Then we develop one of these examples, the LEMA project, in order to reflect on teaching of modelling by illustrating with recent researches. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] Las recomendaciones del Parlamento Europeo y el informe Rocard invitan a desarrollar la enseñanza de la modelización; además, distintos proyectos europeos como LEMA, PRIMAS y STEAM promueven el desarrollo de recursos, preparan a profesores e investigan en modelización. Vamos a analizar, a través de ejemplos de distintos países de Europa, cómo se enseña la modelización desde la educación secundaria hasta la formación de profesores. A través de estos ejemplos observaremos niveles de determinación diferentes así como distintas cuestiones didácticas relacionadas, tanto con la praxis del aula, como con las organizaciones didácticas. El ejemplo del programa europeo LEMA sirve para ilustrar cómo se desarrolla y se implementa un curso de formación en modelización para profesores en activo. Presentaremos algunos resultados de investigaciones recientes que aportan nuevos retos sobre modelización y veremos cómo se trabaja la modelización en distintos países de Europa. En primer lugar profundizaremos sobre el contexto institucional (del global al local) dando algunos ejemplos concretos, en la segunda parte nos centraremos en uno en concreto, el proyecto LEMA, analizándolo a partir de investigaciones recientes. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Matemática | es_ES |
dc.subject | Modelización | es_ES |
dc.subject | Europa | es_ES |
dc.subject | Enseñanza | es_ES |
dc.subject | Profesor | es_ES |
dc.subject | Formación | es_ES |
dc.subject | Institución | es_ES |
dc.subject | Mathematic | es_ES |
dc.subject | Modeling | es_ES |
dc.subject | Europe | es_ES |
dc.subject | Teaching | es_ES |
dc.subject | Teacher | es_ES |
dc.subject | Training | es_ES |
dc.subject | Institution | es_ES |
dc.title | Reflections from European examples on the teaching of modelling | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-04-19T09:43:21Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2013.1820 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Cabassut, R. (2013). Reflections from European examples on the teaching of modelling. Modelling in Science Education and Learning. 6(1):21-32. https://doi.org/10.4995/msel.2013.1820 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2013.1820 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 21 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 32 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 6 | |
dc.description.issue | 1 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.description.references | R. Adjiage et al. Résolution d'un problème de modelisation et pratique écrite de l'écrit. Recherches en Didactique des Mathématiques 33(1) (2013). | es_ES |
dc.description.references | W. Blum, D. Leiss. How do students and teachers deal with mathematical modelling problems? The example "Sugarloaf". In Haines, C. Galbraith, P. Blum, W. and Khan, S. (2006), Mathematical modelling (ICTMA 12): Education, engineering and economics. Chichester: Horwood Publishing, 222-231. (2005). | es_ES |
dc.description.references | W. Blum. Anwendungsbezuge im Mathematikunterrichtin der didaktischen Diskussion. Mathematische Semesterberichte, 32(2), 195-232. (1996). | es_ES |
dc.description.references | BOE Boletín Oficial del Estado. REAL DECRETO 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las ense-anzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. BOE, 5, Enero de 2007, 677-773 (2007). | es_ES |
dc.description.references | M. Bosch, J. Gascon. 25 years of didactic transposition. ICMI Bulletin, 58, 51-65 (2006). | es_ES |
dc.description.references | R. Cabassut, I. Ferrando. Modelling in French and Spanish syllabus of secondary education. 8th Congress of European society for research in mathematics education. Antalya, Turkey. (2012). | es_ES |
dc.description.references | R. Cabassut, A. Wagner. Modelling at Primary School through a French-German Comparison of Curricula and Textbooks. Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling. G. Kaiser et al. (eds.), Springer. 559-568. (2011). | es_ES |
dc.description.references | KMK. Kultusministerkonferenz Bildungsstandards im Fach Mathematik für den Mittleren Schulabschluss. Luchterhand. (2003). | es_ES |
dc.description.references | OECD. Measuring knowledge and skills: a new framework for assessment. OECD Publications Service. (1999). | es_ES |
dc.description.references | V. Paillet. Où sont les maths? Repères IREM, 82, 5-21. (2011). | es_ES |
dc.description.references | A. Savard. Elementary teachers do not teach through mathematics. International Symposium on Elementary Mathematics Teaching. Prague, Czech Republic, August 21-26. (2011). | es_ES |