- -

Reflections from European examples on the teaching of modelling

RiuNet: Repositorio Institucional de la Universidad Politécnica de Valencia

Compartir/Enviar a

Citas

Estadísticas

  • Estadisticas de Uso

Reflections from European examples on the teaching of modelling

Mostrar el registro sencillo del ítem

Ficheros en el ítem

dc.contributor.author Cabassut, Richard es_ES
dc.date.accessioned 2018-04-19T10:03:20Z
dc.date.available 2018-04-19T10:03:20Z
dc.date.issued 2013-06-02
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10251/100645
dc.description.abstract [EN] Recommendations of European parliament and Rocard‘s report invite to develop the teaching of modelling. The European Commission programmes like LEMA, PRIMAS and STEAM support the development of resources, training and research on the teaching of modelling. We will study European examples about the teaching of modelling, from secondary and tertiary education and from pre-service and in-service teachers training. They point the different levels of determination and the different didactic questions related to students and teachers practices and to mathematical and didactical organisations. The example of the European program LEMA illustrates a teacher training course on modelling and the difficulties to implement a teaching of modelling. We will present some recent results of research bringing challenges for the teaching of modelling. The idea of this talk is to take examples in Europa about the teaching of modelling in order to reflect on this teaching. In a first time we will browse the institutional context from global to local where the teaching of modelling takes place by giving examples from Europe. Then we develop one of these examples, the LEMA project, in order to reflect on teaching of modelling by illustrating with recent researches. es_ES
dc.description.abstract [ES] Las recomendaciones del Parlamento Europeo y el informe Rocard invitan a desarrollar la enseñanza de la modelización; además, distintos proyectos europeos como LEMA, PRIMAS y STEAM promueven el desarrollo de recursos, preparan a profesores e investigan en modelización. Vamos a analizar, a través de ejemplos de distintos países de Europa, cómo se enseña la modelización desde la educación secundaria hasta la formación de profesores. A través de estos ejemplos observaremos niveles de determinación diferentes así como distintas cuestiones didácticas relacionadas, tanto con la praxis del aula, como con las organizaciones didácticas. El ejemplo del programa europeo LEMA sirve para ilustrar cómo se desarrolla y se implementa un curso de formación en modelización para profesores en activo. Presentaremos algunos resultados de investigaciones recientes que aportan nuevos retos sobre modelización y veremos cómo se trabaja la modelización en distintos países de Europa. En primer lugar profundizaremos sobre el contexto institucional (del global al local) dando algunos ejemplos concretos, en la segunda parte nos centraremos en uno en concreto, el proyecto LEMA, analizándolo a partir de investigaciones recientes. es_ES
dc.language Inglés es_ES
dc.publisher Universitat Politècnica de València
dc.relation.ispartof Modelling in Science Education and Learning
dc.rights Reconocimiento - No comercial (by-nc) es_ES
dc.subject Matemática es_ES
dc.subject Modelización es_ES
dc.subject Europa es_ES
dc.subject Enseñanza es_ES
dc.subject Profesor es_ES
dc.subject Formación es_ES
dc.subject Institución es_ES
dc.subject Mathematic es_ES
dc.subject Modeling es_ES
dc.subject Europe es_ES
dc.subject Teaching es_ES
dc.subject Teacher es_ES
dc.subject Training es_ES
dc.subject Institution es_ES
dc.title Reflections from European examples on the teaching of modelling es_ES
dc.type Artículo es_ES
dc.date.updated 2018-04-19T09:43:21Z
dc.identifier.doi 10.4995/msel.2013.1820
dc.rights.accessRights Abierto es_ES
dc.description.bibliographicCitation Cabassut, R. (2013). Reflections from European examples on the teaching of modelling. Modelling in Science Education and Learning. 6(1):21-32. https://doi.org/10.4995/msel.2013.1820 es_ES
dc.description.accrualMethod SWORD es_ES
dc.relation.publisherversion https://doi.org/10.4995/msel.2013.1820 es_ES
dc.description.upvformatpinicio 21 es_ES
dc.description.upvformatpfin 32 es_ES
dc.type.version info:eu-repo/semantics/publishedVersion es_ES
dc.description.volume 6
dc.description.issue 1
dc.identifier.eissn 1988-3145
dc.description.references R. Adjiage et al. Résolution d'un problème de modelisation et pratique écrite de l'écrit. Recherches en Didactique des Mathématiques 33(1) (2013). es_ES
dc.description.references W. Blum, D. Leiss. How do students and teachers deal with mathematical modelling problems? The example "Sugarloaf". In Haines, C. Galbraith, P. Blum, W. and Khan, S. (2006), Mathematical modelling (ICTMA 12): Education, engineering and economics. Chichester: Horwood Publishing, 222-231. (2005). es_ES
dc.description.references W. Blum. Anwendungsbezuge im Mathematikunterrichtin der didaktischen Diskussion. Mathematische Semesterberichte, 32(2), 195-232. (1996). es_ES
dc.description.references BOE Boletín Oficial del Estado. REAL DECRETO 1631/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las ense-anzas mínimas correspondientes a la Educación Secundaria Obligatoria. BOE, 5, Enero de 2007, 677-773 (2007). es_ES
dc.description.references M. Bosch, J. Gascon. 25 years of didactic transposition. ICMI Bulletin, 58, 51-65 (2006). es_ES
dc.description.references R. Cabassut, I. Ferrando. Modelling in French and Spanish syllabus of secondary education. 8th Congress of European society for research in mathematics education. Antalya, Turkey. (2012). es_ES
dc.description.references R. Cabassut, A. Wagner. Modelling at Primary School through a French-German Comparison of Curricula and Textbooks. Trends in Teaching and Learning of Mathematical Modelling. G. Kaiser et al. (eds.), Springer. 559-568. (2011). es_ES
dc.description.references KMK. Kultusministerkonferenz Bildungsstandards im Fach Mathematik für den Mittleren Schulabschluss. Luchterhand. (2003). es_ES
dc.description.references OECD. Measuring knowledge and skills: a new framework for assessment. OECD Publications Service. (1999). es_ES
dc.description.references V. Paillet. Où sont les maths? Repères IREM, 82, 5-21. (2011). es_ES
dc.description.references A. Savard. Elementary teachers do not teach through mathematics. International Symposium on Elementary Mathematics Teaching. Prague, Czech Republic, August 21-26. (2011). es_ES


Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem