Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Boigues Planes, Francisco José | es_ES |
dc.contributor.author | Estruch Fuster, Vicente Domingo | es_ES |
dc.contributor.author | Roig, Bernardino | es_ES |
dc.contributor.author | Vidal Meló, Anna | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-04-20T11:50:17Z | |
dc.date.available | 2018-04-20T11:50:17Z | |
dc.date.issued | 2013-06-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/100752 | |
dc.description.abstract | [EN] In ecology and fisheries management, growth models are very important. We present a proposal of a Research and Study Course (RSI) for the subject Mathematics of first course of the Environmental Science Degree in the Polytechnic School of Gandia, in which modeling is used to propose a sustainable policy for fisheries from data collected during initial growth period of close season. The aim is: i) Establishing a mathematical model for the evolution of the population throughout the study period (close season). ii) Fixed a minimum population to ensure a sustainable development of fisheries resources, proposing a fishing quota that can be maintained over the years. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En ecología y en gestión pesquera son muy importantes los modelos de crecimiento. Se plantea una propuesta de Recorrido de Estudio e Investigación (REI) para que en la asignatura Matemáticas, los estudiantes de primero del Grado en Ciencias Ambientales de la Escuela Politécnica Superior de Gandia utilicen la modelización para proponer una política de pesca sostenible a partir de datos de crecimiento iniciales recogidos durante cierto periodo de parada biológica. Se pretende: i) Establecer un modelo matemático para la evolución de la población a lo largo del periodo de estudio (parada biológica). ii) Fijada una población mínima que asegure una evolución sostenible de los recursos pesqueros, proponer una cuota de pesca que pueda mantenerse a lo largo de los años. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | REI | es_ES |
dc.subject | Modelización Matemática | es_ES |
dc.subject | Modelos de población discretos | es_ES |
dc.subject | Ecuaciones en diferencias | es_ES |
dc.subject | Matlab © | es_ES |
dc.subject | SRC | es_ES |
dc.subject | Mathematical modeling | es_ES |
dc.subject | Population discrete-time model | es_ES |
dc.subject | Discrete-time difference equations | es_ES |
dc.title | Una propuesta de Recorrido de Estudio e Investigación (REI): Diseño, simulación y decisión de una estrategia de pesca sostenible | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-04-20T07:46:26Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2013.1851 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Instituto de Investigación para la Gestión Integrada de Zonas Costeras - Institut d'Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Politécnica Superior de Gandia - Escola Politècnica Superior de Gandia | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Matemática Aplicada - Departament de Matemàtica Aplicada | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Boigues Planes, FJ.; Estruch Fuster, VD.; Roig, B.; Vidal Meló, A. (2013). Una propuesta de Recorrido de Estudio e Investigación (REI): Diseño, simulación y decisión de una estrategia de pesca sostenible. Modelling in Science Education and Learning. 6(2):5-19. https://doi.org/10.4995/msel.2013.1851 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2013.1851 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 5 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 19 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 6 | |
dc.description.issue | 2 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.description.references | B. Barquero. Els Recorreguts d'Estudi i Investigació (REI) i l'ensenyament de la modelització matemática en el primer curs universitari de Ciències. Trabajo de Investigación. Departament de Matemátiques. Universitat Autónoma de Barcelona. (2006). | es_ES |
dc.description.references | Boigues, F. J., Estruch, V. D., Roig, B., & Vidal, A. (2011). Un modelo de transmisión de plagas para la enseñanza del álgebra lineal en el contexto de estudios en ciencias ambientales. Modelling in Science Education and Learning, 4, 105. doi:10.4995/msel.2011.3058 | es_ES |
dc.description.references | R. Cabassut, N. G. Mousoulides. Theoretical Considerations for Designing and Implementing a Teacher Training Course on Mathematical Modeling: Insights from a French-Cypriot Comparison. Cyprus and France Research in mathematics education. Lefkosia (2009). | es_ES |
dc.description.references | Y. Chevallard. Steps towards a new epistemology in mathematics education. In BOSCH, M. (ed.) Proceedings of the 4th Conference of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME 4), 21-30 (2006). | es_ES |