Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Pérez-Peñalver, María José | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-04-23T07:17:32Z | |
dc.date.available | 2018-04-23T07:17:32Z | |
dc.date.issued | 2013-06-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/100863 | |
dc.description.abstract | [EN] In the current European context, and in the Spanish in particular, with the entire system in global crisis, the education system has the challenge of training people to be prepared to deal with the changing environment. Society needs creative and competitive enterprises that offer new products and services, with managers and workers trained for these tasks. Thus in the educational context, the acquisition of procedures and attitudes is gaining presence and the generic skills are becoming relevant in the whole educational process, and more specifically innovation competence. So from different areas are being proposed ways of teaching in order to develop this competence and arises the Innovation Pedagogy. We will see that many of the skills and abilities that compose the innovation competence can work on math classes with modeling projects and that this methodology is in the line of the Innovation Pedagogy. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] En el contexto europeo actual y en el español en particular, con una crisis global de todo el sistema, el sistema educativo tiene el reto de formar personas preparadas para desenvolverse en un universo cambiante. Y la sociedad necesita empresas competitivas y creativas que ofrezcan nuevos productos y servicios y necesitan directivos y trabajadores preparados para estas tareas. En el contexto educativo, y con este propósito, va ganando presencia el trabajo de los procedimientos y las actitudes y toman relevancia las denominadas competencias genéricas, y concretamente destaca el interés por desarrollar la competencia de innovación. Así, desde diferentes ámbitos, se están proponiendo formas de enseñar para poder desarrollar esta competencia y surge la denominada Pedagogía de la Innovación. Veremos que muchas de las capacidades y habilidades que componen la competencia de innovación se pueden trabajar en las clases de matemáticas con los proyectos de modelización y cuya metodología está en la línea de la Pedagogía de la Innovación. | es_ES |
dc.description.sponsorship | 518132-LLP-1-2011-1-FI-ERASMUS-FEXI, INCODE and PIME A13/11 2012. | es_ES |
dc.language | Español | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Competencia de innovación | es_ES |
dc.subject | Aprendizaje basado en proyectos | es_ES |
dc.subject | Modelización matemática | es_ES |
dc.subject | Pedagogía de la Innovación | es_ES |
dc.subject | Innovation competence | es_ES |
dc.subject | Project based learning | es_ES |
dc.subject | Mathematical modeling | es_ES |
dc.subject | Innovation Pedagogy | es_ES |
dc.title | Los Proyectos de Modelización Matemática y el desarrollo de la competencia de innovación | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-04-20T07:45:48Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2013.1940 | |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/EC//518132-LLP-1-2011-1-FI-ERASMUS-FEXI/ | es_ES |
dc.relation.projectID | info:eu-repo/grantAgreement/UPV//PIME%2F2011-12%2FA13%2F11/ES/Desarrollo de rúbricas y situaciones de evaluación para competencias transversales relacionadas con la innovación/ | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Pérez-Peñalver, MJ. (2013). Los Proyectos de Modelización Matemática y el desarrollo de la competencia de innovación. Modelling in Science Education and Learning. 6(2):121-131. https://doi.org/10.4995/msel.2013.1940 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2013.1940 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 121 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 131 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 6 | |
dc.description.issue | 2 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 | |
dc.contributor.funder | European Commission | |
dc.contributor.funder | Universitat Politècnica de València | |
dc.description.references | Cerinsek, G., & Dolinsek, S. (2009). Identifying employees’ innovation competency in organisations. International Journal of Innovation and Learning, 6(2), 164. doi:10.1504/ijil.2009.022811 | es_ES |
dc.description.references | G. Cerinsek, S. Dolinsek. Entrevista, Control, 582, 32-34 (2011). | es_ES |
dc.description.references | European Parliament Council (23 April 2008). Recommendations (Recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning). Official Journal C 111, pp. 1-7. | es_ES |
dc.description.references | A. Fernández March. La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de Docencia Universitaria, 8(1),v11-34 (2010). | es_ES |
dc.description.references | L. M. García Raffi, M. J. Pérez Pe-alver, E. A. Sánchez Pérez, J. V. Sánchez Pérez. La modelización como instrumento didáctico: La asignatura Matemáticas Asistidas por Ordenador, en la E.T.S.I.C.C.P de la Universidad Politécnica de Valencia. 1er Congreso Internacional: Docencia Universitaria e Innovación. Universidad Politécnica de Catalu-a, Barcelona, 114-134 (2000). | es_ES |
dc.description.references | Goffin, K., & Mitchell, R. (2010). Innovation Management. doi:10.1007/978-1-137-04752-6 | es_ES |
dc.description.references | Gómez Urgellés, J. (2008). La ingeniería como escenario y los modelos matemáticos como actores. Modelling in Science Education and Learning, 1, 3. doi:10.4995/msel.2008.3128 | es_ES |
dc.description.references | R. Leifer. Radical innovation: how mature companies can outsmart upstarts. Harvard Business Press. 2000. | es_ES |
dc.description.references | M. J. Pérez Pe-alver, L. E. Aznar-Mas, F. Watts. To adapt or to die when leaving the university: to promote innovation competence may be the key. In Proc. of 6th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2012), Valencia, 2731-2736 (2012). | es_ES |
dc.description.references | H. Robert, B. Stewart, D. Quinney, S. Hibberd. Group Proyects in Mathematical Courses. Proceedings of UMTC 2002, Birmingham. 2002. | es_ES |
dc.description.references | J. Tardif. L'évaluation des compétences. Documenter le parcours de développement. Montréal: Chenelière Éducation. 2006. | es_ES |
dc.description.references | A. Villa, M. Poblete. Aprendizaje basado en competencias. Bilbao: Universidad de Deusto. 2007. | es_ES |