Mostrar el registro sencillo del ítem
dc.contributor.author | Mula, Josefa | es_ES |
dc.contributor.author | Poler, Raúl | es_ES |
dc.date.accessioned | 2018-04-24T11:16:43Z | |
dc.date.available | 2018-04-24T11:16:43Z | |
dc.date.issued | 2011-06-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10251/100941 | |
dc.description.abstract | [EN] The learning of mathematical modelling techniques can result in a long and tedious process for Industrial Organization Engineering students. It is necessary to combine in a balanced way the theoretical teachings with the modelling of real study cases. In order to make more flexible the theoretical teaching process, multimedia tools of autodidactic learning are provided. A key factor is to evolve from simple models solved through educational programs, such as WinQSB or spreadsheets with embedded solvers to more complex models developed with a high level language of mathematical programming as MPL or GAMS where the models are solved with diverse commercial solvers (CPLEX, GUROBI, XPRESS, etc.) The objective of this paper is to present an innovative methodology to teach mathematical modelling techniques based in: (i) the balance of the theoretical and practical teachings; (ii) the use of multimedia autodidactic tools; and (iii) the formulation and resolution of real study cases through different solvers. | es_ES |
dc.description.abstract | [ES] El aprendizaje de técnicas de modelización matemática puede resultar en un proceso largo y tedioso para estudiantes de Ingeniería de Organización Industrial. Es necesario combinar de una forma equilibrada las enseñanzas teóricas con el modelado de casos de estudio reales. Para hacer más flexible el proceso de enseñanza teórica, se proporcionan herramientas multimedia de aprendizaje autónomo. Un factor clave es evolucionar de modelos simples resueltos a través de programas educativos, tales como WinQSB u hojas de cálculo con solucionadores embebidos a modelos más complejos desarrollados con diversos solucionadores comerciales (CPLEX, GUROBI, XPRESS, etc.) El objetivo de esta comunicación es presentar una metodología innovadora para enseñar técnicas de modelización matemática basada en: (a) el equilibrio de las enseñanzas teóricas y prácticas; (b) el uso de herramientas multimedia autodidácticas; y (c) la formulación y resolución de casos de estudio reales a través de diferentes solucionadores. | es_ES |
dc.language | Inglés | es_ES |
dc.publisher | Universitat Politècnica de València | |
dc.relation.ispartof | Modelling in Science Education and Learning | |
dc.rights | Reconocimiento - No comercial (by-nc) | es_ES |
dc.subject | Learning | es_ES |
dc.subject | Mathematical modelling | es_ES |
dc.subject | Industrial engineers | es_ES |
dc.title | Applied mathematical modelling for Industrial Engineers | es_ES |
dc.type | Artículo | es_ES |
dc.date.updated | 2018-04-23T11:50:46Z | |
dc.identifier.doi | 10.4995/msel.2011.3097 | |
dc.rights.accessRights | Abierto | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Escuela Politécnica Superior de Alcoy - Escola Politècnica Superior d'Alcoi | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Departamento de Organización de Empresas - Departament d'Organització d'Empreses | es_ES |
dc.contributor.affiliation | Universitat Politècnica de València. Centro de Investigación en Gestión e Ingeniería de Producción - Centre d'Investigació en Gestió i Enginyeria de Producció | es_ES |
dc.description.bibliographicCitation | Mula, J.; Poler, R. (2011). Applied mathematical modelling for Industrial Engineers. Modelling in Science Education and Learning. 4:307-318. https://doi.org/10.4995/msel.2011.3097 | es_ES |
dc.description.accrualMethod | SWORD | es_ES |
dc.relation.publisherversion | https://doi.org/10.4995/msel.2011.3097 | es_ES |
dc.description.upvformatpinicio | 307 | es_ES |
dc.description.upvformatpfin | 318 | es_ES |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_ES |
dc.description.volume | 4 | |
dc.identifier.eissn | 1988-3145 |